HANYA SPEKULASI : Pengguna Pendapatan Kurang RM5,000 / Kenderaan 2,000cc ke Bawah layak Nikmati Subsidi


Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) hari ini menafikan laporan bahawa hanya pengguna berpendapatan kurang RM5,000 dan membawa kenderaan berkuasa kurang 2,000cc layak menikmati pembelian bahan api bersubsidi secara sepenuhnya.

Laporan itu hanyalah satu spekulasi, kata Ketua Setiausaha KPDNKK Datuk Seri Alias Ahmad kepada pemberita di sini.

Beliau mengulas laporan sebuah akhbar bahawa pemilik kenderaan yang mempunyai pendapatan bulanan antara RM5,000 hingga RM10,000 diperuntukkan kuota petrol RON95 dan diesel bersubsidi sebanyak 300 liter dan selepas habis kuota itu, pemilik kenderaan itu perlu membeli bahan api mengikut harga pasaran.

Alias berkata memang ada pendekatan baharu berhubung subsidi petrol dan diesel tetapi kerajaan masih mengkaji perkara itu.- KPDNKK Kena Siasat siapa orang dalam bocorkan maklumat kerajaan yang masih dalam kajian itu. Maklumat seperti ini memang dinantikan CAI PR yang senantiasa melompat riang dengan berita Minyak Naik.

Terdahulu, beliau menghadiri majlis perundingan tahunan KPDNKK bersama sektor koperasi, yang turut dihadiri menteri berkenaan Datuk Seri Hasan Malek.

Dalam perkembangan lain, Alias berkata KPDNKK akan mengadakan pertemuan dengan para pembekal barang keperluan makanan bagi memastikan barangan mencukupi semasa Ramadan dan Aidilfitri.

“Mungkin minggu depan kita akan tetapkan satu tarikh untuk bermesyuarat,” katanya. – Bernama

Di bawah ini pula berita yang digembar gemburkan oleh macai PR.


Hanya mereka yang mempunyai pendapatan kurang RM5,000 dan membawa kenderaan kurang daripada 2,000 cc layak menikmati pembelian bahan api bersubsidi secara sepenuhnya.

Di bawah pendekatan baharu yang akan dilaksanakan mulai September ini, pemilik kenderaan yang mempunyai pendapatan bulanan antara RM5,000 hingga RM10,000 pula diperuntukkan kuota petrol RON95 dan diesel bersubsidi sebanyak 300 liter.

Sebaik menghabiskan kuota 300 liter, pemilik kenderaan berkenaan tiada pilihan melainkan membeli bahan api mengikut harga pasaran.

Bagi mereka yang mempunyai pendapatan RM10,000 ke atas pula, mereka dijangka tidak akan dibenarkan membeli petrol atau diesel menggunakan harga subsidi.

Sinchew Daily yang memetik sumber Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan melaporkan, pemilik kenderaan di bawah 2,000 cc juga dijangka dapat membeli bahan api bersubsidi.

Di bawah sistem baharu tersebut, semua warga asing dan kereta asing tidak dibenarkan membeli bahan api bersubsidi.

2 comments

Memang patut pun dikaji semula siapa yg patut terima subsidi petrol/disel ni.

Reply

Walaupun spekulasi tapi ia sesuatu yg amat menarik utk dikaji. Rata2 yg terima berita tu bersetuju pada dasarnya iaitu subsidi hanya rakyat bawahan.

Reply

Post a Comment