#PRKKajang : Skrip PAS Hari ini PAS Mahu Tuntut Jawatan MB Jika Anwar Jadi MB Selangor?


KONTROVERSI berkenaan pemilihan Menteri Besar Selangor selepas kemenangan Anwar di Kajang berbunyi kembali apabila ada sebilangan penyokong PAS yang mula mempersoalkan penglibatan kepimpinan PAS dalam PRK Kajang adalah sebagai isyarat menyokong Anwar untuk menjadi Menteri Besar Selangor selepas Khalid Ibrahim letak jawatan.

Jika sebelum ini pimpinan PAS pusat mengarahkan semua saf kepimpinan PAS agar mengunci mulut dari memperkatakan tentang kontroversi jawatan Menteri Besar yang disandang oleh Anwar, namun mulut-mulut para penyokong parti PAS tidak dapat ditutup rapat.

Mereka sudah mula mempersoalkan kepimpinan PAS Selangor yang umpama sudah dikeldaikan oleh PKR dan DAP dalam memerintah negeri Selangor sedangkan kerusi DUN PAS adalah yang terbanyak dalam Pakatan Selangor.

Jika Tuan Ibrahim Tuan Man, Naib Presiden PAS berkata agar persoalan tentang jawatan MB tidak harus ditimbulkan, namun arahan ini tidak dapat disimpan lagi oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kayat yang akan menuntut jawatan MB Selangor jika Anwar dilantik menjadi MB.

Suhaizan Kayat yang dalam kenyataannya mengatakan bahawa PAS punyai hak dalam isu jawatan MB Selangor dan seharusnya PAS Selangor mendesak supaya kerusi MB diserahkan kepada PAS berdasarkan jumlah kerusi paling banyak di Dewan DUN.

PAS Selangor bagaikan tiada telur apabila terus-terusan digula-gulakan dengan janji-janji manis PKR terutama Anwar yang memberikan kelebihan dalam mengurustadbir negeri namun hakikatnya selagi kerusi dan kuasa MB di tangan PKR, maka PAS hanyalah umpama seorang anak kecil yang kerap menagih gula-gulanya.