Aduhai Politik Melayu.....

Sabtu lepas aku berkesembatan bersembang-sembang dengan seorang yang boleh digelarkan orang lama dan banyak pengalaman politik terutamanya politik melayu dulu dan kini.

Persoalan orang lama berkenaan bermula apabila melihat berita di kaca TV yang memaparkan Demostrasi Jalanan Palestin anjuran PAS di Ibu Kota. Dia yang berpendapat bahawa kenapa kita terutamanya orang melayu suka melakukan demontrasi seperti ni? Ini kerana baginya, banyak cara lain lagi untuk memberikan tekanan terhadap Israel. 

Menjerit sana sini nak tunjuk depa ni hero, tapi tak sedar yang jalan jem, orang KL semua nak bergelak sana sini susah, menyusahkan pihak berkuasa yang terpaksa bersedia di kawasan demo dan banyak lagi. Ianya juga berkemungkinan bertukar dengan adengan bakar membakar dan sebagainya.

Orang lama berkenaan juga turut menyuarakan adalah lebih baik jika penunjuk perasaan berkenaan menyertai NGO dalam misi kemanusiaan Palestin atau dengan hanya memboikot barangan atau produk Israel. Tindakan dalam penganjuran ini semua dilihat sebagai kredit politik plastik sahaja. Nak raih sokongan rakyat, maka demontrasi jalanan adalah pilihan mereka.

katanya juga PAS sudah jauh menyimpang dan tidak mampu berpatah balik mempertahankan islam/melayu kerana mereka sudah gian menjilat setiap masa kahak-kahak hijau dari ludahan anwar dan DAP. 

Jika dilihat juga, siapa di antara pimpinan negara baik pembangkang mahupun kerajaan sekarang yang benar-benar memperjuangkan melayu dan Islam? PAS? Memang tak boleh diharapkan.... UMNO? Pemimpin umno yang ada hari ini punyai keberanian bertaraf plastik. Dari atas sampai ke bawah. Jika dasar pertahankan hak melayu pun mereka takut untuk pertahankan,apatah lagi dasar mahu pertahankan nasib islam di peringkat antarabangsa?

Post a Comment