Suami Cikgu Mala Menipu Cuti Sakit Sepanjang PRK Tenang!

Penulis ingin merujuk kepada artikel rakan blogger Marahku.blogspot.com

Di dalam artikel tersebut terdapat beberapa salinan Medical Certificate (MC) kepunyaan Ma'arof Abdul Mutalib, suami Normala Sudirman, calon PAS Tenang Nombor kad pengenalan yang tertera juga adalah milik si suami iaitu 650420-07-5709 dan penulis sendiri telah mendapatkan kesahihan nombor tersebut.

Rujuk di bawah :-



Maarof's MC from Jan 6 to Jan 7




Maarof's MC from Jan 10 to Jan 23




Maarof's MC from Jan 24 to Jan 28

Sebagai seorang doktor dan mengikuti pilihanraya PRK Tenang, penulis ingin mengetahui kesahihan MC di atas.

Jika benar, kita tentu tertanya-tanya tentang status kesihatan sebenar suami Normala Sudirman. Sejak penamaan calon, si suami sihat dan sangat aktif mengekori calon PAS sehingga ke lokasi banjir!





Secara fizikalnya, tidak ada cacat celanya si suami Normala sehingga terpaksa bercuti sakit hampir 3 minggu! Jika berdasarkan pengalaman penulis sebagai doktor selama 15 tahun, pesakit yang memerlukan cuti sakit yang sepanjang itu biasanya terdiri daripada :-

1. Masaalah orthopaedik seperti patah tulang yang memerlukan pemakaian POP atau pembedahan.

2. Post-surgery seperti appendicectomy atau hernial repair dan lain-lain.

3. Penyakit-penyakit kronik yang memerlukan CRB (complete rest on bed), rehat total di atas katil.

4. Penyakit kanser di dalam rawatan dan dikuarantin supaya tidak mendapat penyakit air-borne atau berjangkit dari orang lain.

5. Selepas Bersalin.

6. Chicken Pox atau Measles atau penyakit berjangkit yang lain yang memerlukan kuarantin di rumah supaya tidak menjangkiti orang lain.

7. Penyakit psychology seperti mental crisis, schizophernia dan lain-lain.

Jika merujuk di atas, suami calon PAS tidak tergolong di senarai tersebut! Maka, bagaimanakah Ma'arof, suami calon PAS boleh mendapat MC sepanjang itu? Fraud?

Penulis akan hubungi rakan-rakan Doktor di Segamat dan Muar untuk mengetahui lebih lanjut tentang isu ini dan jika ada, penulis akan berkongsi dengan pembaca MiM sekalian di artikel yang seterusnya.

Sumber MIM


- Posted using BlogPress from my iPad

Post a Comment