Intai-Intai Kabinet Anwar : 85 % Milik DAP

GelombangRakyat

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah cuba mengingatkan Anwar Ibrahim mengenai Kabinet Bayangan yang seringkali dicanang setiap kali PRU semakin dekat. Pada PRU12 yang lalu Anwar telah membuat road show seluruh Malaysia memaklumkan Kabinet yang akan membarisi Kerajaan pimpinan beliau jika menang pada PRU12. 

Tahun ini dijangka PRU13 akan berlangsung. Akan tetapi, Anwar dengan panik menjawab beliau tidak akan melayan sebarang karenah seorang pemimpin yang selesa menjawat jawatan BN dan meminta soalan lain dikemukakan. Sebenarnya, Anwar sememangnya telahpun mengatur Kabinet yang dijangka akan dilaksanakan jika Pembangkang menang pada Pilihan Raya akan datang. Berdasarkan maklumat yang diperolehi, Anwar dijangka akan memberi hampir kesemua jawatan kabinet kepada DAP iaitu sebanyak 85%. 

Anwar mengakui DAP akan memperolehi kemenangan yang lebih besar pada PRU13. Selebihnya, bergantung kepada kemenangan PKR dan PAS. Namun, mahu tak mahu, PAS sudah pasti akan diberi jawatan paling sedikit. Anwar sendiri telah melihat berdasarkan prestasi PRK baru2 ini. Inilah sebenarnya yang berlaku jika Pembangkang menguasai Parlimen Malaysia. Anwar tetap berjawatan Perdana Menteri. 

Akan tetapi, jawatan TPM, Menteri Kewangan, Menteri Pertahanan, Menteri Dalam Negeri dan beberapa Menteri kanan yang lain akan dikuasai majoritinya dari DAP. PAS dijangka akan mengadakan Mesyuarat Khas bagi membincangkan perihal Kabinet Bayangan yang dicadangkan oleh Ketua Pembangkang tersebut selepas PRK DUN Merlimau dan Kerdau. SYABAS ANWAR IBRAHIM!!

Post a Comment