Pendahuluan
Isu video seks yang melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) hangat diperkatakan oleh orang ramai. Ianya mula didedahkan oleh kumpulan Datuk “ T ”, kemudiannya dimuatkan dalam blog-blog politik dan disiarkan oleh media cetak dan elektronik. Akibatnya pakatan pembangkang terus menyalahkan Barisan Nasional (BN) terutamanya UMNO yang dikaitkan sebagai dalang kepada isu ini.
Sebagai sekutu dalam Pakatan Rakyat (PR), PAS juga tidak terlepas menyelar BN dan pihak-pihak yang menyebarkan video ini sebagai pembuat fitnah, pengamal politik kotor dan tidak bermoral.
Anehnya, sebelum ini pihak pembangkang juga melakukan perkara yang sama terhadap pemimpin BN tetapi tidak pula timbul soal fitnah, politik kotor mahu pun masalah moral.
Ulasan:
Dalam soal memilih pemimpin, terdapat keharusan yang dibenarkan oleh tokoh-tokoh Islam untuk mendedahkan kejahatan yang dilakukan oleh orang yang menawarkan diri untuk jawatan tersebut agar kepentingan agama dan umat dapat dijaga dengan sebaik mungkin.
Sebagai contoh, Al-Nawawi (rahimahuLlah) mengkhususkan satu bab dalam
kitabnya Riyadhu al-Salihin tentang umpatan (atau kata mengata yang
tidak disukai di belakang tuannya) yang diharuskan (dibolehkan) syarak. Beliau
menyenaraikan 6 sebab umpatan itu menjadi harus:
kitabnya Riyadhu al-Salihin tentang umpatan (atau kata mengata yang
tidak disukai di belakang tuannya) yang diharuskan (dibolehkan) syarak. Beliau
menyenaraikan 6 sebab umpatan itu menjadi harus:
Pertama: Untuk mengadukan kezaliman. Harus bagi orang yang dizalimi untuk
memberitahu pihak yang boleh menolongnya daripada terus dizalimi
penzalim.
memberitahu pihak yang boleh menolongnya daripada terus dizalimi
penzalim.
Kedua: Meminta pertolongan untuk mengubah kemungkaran
dengan mengadu kepada pihak yang berupaya mengubahnya dan menceritakan
(mengumpat) perbuatan salah atau mungkar yang dilakukan.
dengan mengadu kepada pihak yang berupaya mengubahnya dan menceritakan
(mengumpat) perbuatan salah atau mungkar yang dilakukan.
Ketiga: Meminta fatwa tentang sesuatu hukum agama yang ada kaitan dengan pihak
yang diumpat dengan syarat umpatan itu perlu dilakukan untuk
memahamkan orang yang diminta fatwa. Jika boleh difahami tanpa
umpatan, maka umpatan tidak harus ketika itu.
yang diumpat dengan syarat umpatan itu perlu dilakukan untuk
memahamkan orang yang diminta fatwa. Jika boleh difahami tanpa
umpatan, maka umpatan tidak harus ketika itu.
Keempat: Memberi ingatan dan nasihat kepada orang Islam lain tentang keburukan yang dilakukan oleh orang yang diumpat.
Kelima: Mengumpat orang yang terang-terangan melakukan kefasikan dan maksiat seperti peminum arak, penceroboh, pengumpul harta orang secara zalim (termasuk
perasuah), pelaksana kerja-kerja batil dan seumpamanya.
perasuah), pelaksana kerja-kerja batil dan seumpamanya.
Keenam: Memberi pengenalan seseorang yang mana jika tidak diumpat sedikit maka orang tidak akan mengenalinya, tetapi jika boleh dikenali dengan tidak
mengumpatnya, maka mengumpat ketika itu adalah haram.
mengumpatnya, maka mengumpat ketika itu adalah haram.
Kesimpulan
Oleh kerana DSAI bercita-cita besar untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia sedangkan beliau mempunyai masalah moral yang teruk, sokongan terhadap fahaman pluralism, penyalahgunaan kuasa dan lain-lain, maka wajarlah kejahatan yang dilakukan oleh beliau didedahkan kepada umum agar rakyat tidak tersalah pilih dan akhirnya akan merana akibat pangkahan tangan mereka sendiri.
Post a Comment