PAS Ragui GABUNGAN DAP & SNAP | Apa sebenarnya yang DAP nak?

PAS Sarawak meragui motif di sebalik hasrat DAP untuk bergabung dengan Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) yang dilihat membelakangkan semangat pembangkang dalam Pakatan Rakyat.

Sambil menyifatkan gabungan berkenaan sebagai 'tidak kena', Pesuruhjaya PAS Sarawak, Adam Ahid berkata, DAP seharusnya menumpukan kepada usaha meraih sokongan di kawasan bandar terutama pengundi Cina yang menjadi tumpuan parti itu.

"Mengapa perlunya DAP untuk bergabung dengan SNAP yang kita tahu menumpukan perhatian kepada masyarakat Dayak.

"DAP patut tahu apa tumpuan mereka, kekuatan mereka di bandar yang mempunyai ramai pengundi Cina," katanya kepada mStar Online di sini Isnin.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai cadangan Penasihat DAP, Lim Kit Siang untuk bergabung dengan SNAP yang disifatkan sebagai usaha bagi menggalakkan pertumbuhan, sokongan dan kekuatan bukan sahaja di Sarawak tetapi juga di seluruh negara.

Lim juga berkata bahawa kemenangan DAP di 12 kerusi pada pilihan raya Sarawak 16 April lalu bukan atas sokongan kaum Cina sahaja tetapi daripada semua kaum.

Mengulas lanjut Adam berkata, jika SNAP mahu menyertai Pakatan Rakyat dan bergabung dengan mana-mana parti sekutu di dalamnya, Parti Keadilan Rakyat (PKR) adalah pilihan yang baik.

Menurutnya ia selaras dengan asas parti berkenaan yang terdiri daripada masyarakat berbilang kaum.

"Kalau SNAP nak sertai Pakatan Rakyat dengan bergabung, baik mereka bergabung dengan PKR dan bukannya DAP," katanya.

Sebelum ini Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian turut menggesa DAP memberi penjelasan terpeinci berhubung cadangan penggabungan berkenaan.
sumber : mstar


GHOSTWRITER | Tentunya DAP ingin menawan Sarawak | Jawatan Ketua Menteri Sarawak bagi Kerajaan PR tidak layak diberikan kepada PKR yakni Baru Bian | DAP dari awal lagi mengatur strategi untuk merampas Sarawak seperti tindakan awal merampas kerusi Pandungan dari PKR | Dan Seterusnya Merampas Malaysia melalui PKR dan PAS | Fikir-fikirkan dan renung-renungkan...!

- Posted using BlogPress from my iPad

Post a Comment