Cina Terutamanya DAP dah lupa Peristiwa 13 Mei 1969!!




Anda tahu apa itu 13 Mei 1969? Kalau anda tidak tahu, anda harus baca buku sejarah serta mencari apakah sebab dan punca berlakunya 13 Mei itu. 13 Mei berlaku akibat tindak balas orang Melayu terhadap provokosi dan tindakan kurang ajar Cina berkefahaman komunis yang ada hati nak menghalau orang Melayu dari tanahair mereka sendiri.

Adakah anda tahu apa itu Rukun Negara? Kenapakah Rukun Negara itu diwujudkan? Andakah anda ingat 5 prinsip Rukun Negara? Kalau anda tidak tahu, jangan nak mengaku anda seorang warga negara Malaysia kerana anda tidak tahu pun apa itu ideologi negara.

Rukun Negara telah digubal oleh kerajaan kita di Malaysia sebagai satu falsafah, etika dan ideologi (doktrin) negara.

Oleh itu sebagai rakyat Malaysia, kita patut memahami latar belakang, objektif dan Prinsip Rukun Negara. Adakah anda masih ingat apa itu 5 prinsip Rukun Negara? Kalau anda tidak tahu atau tidak ingat, jangan nak mengaku diri anda sebagai seorang rakyat Malaysia kerana anda lebih suka pada konsep komunis rupa-rupanya! Kalau anda menyokong komunis, baik anda berambus ke negara-negara yang mengamalkan komunisme seperti Singapura atau China kerana Malaysia negara Islam bukan negara komunis!

Rusuhan kaum telah berlaku pada 13 Mei 1969 kerana penyokong-penyokong parti Gerakan dan DAP begitu mabukkan kemenangan sehingga mereka menghina orang Melayu ke tahap membawa penyapu besar untuk menyapu orang Melayu dari bandar Kuala Lumpur supaya Melayu berambus ke dalam hutan jadi sakai! Itu antara kata-kata di dalam lagu Namewee yang begitu kurang ajar sekali. Tapi pada waktu itu, mereka telah membawa satu penyapu besar sebagai simbol ingin menyapu Melayu masuk ke dalam hutan.

Rukun Negara telah digubal setelah peristiwa rusuhan kaum hasil daripada perbincangan-perbincangan yang diadakan oleh Majlsi Perundingan Negara (MPN). Ianya digubal sebagai satu bentuk garis panduan dalam membina masyarakat yang bersatu-padu, adil dan harmoni. Ianya dibuat sebagai satu formula bagi memulihkan perpaduan kaum yang lebih utuh dan kental.

Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, bapa kepada Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak telah bertanggungjawab mengetuai Majlis Gerakan Negara (MAGERAN). MAGERAN telah menubuhkan 3 badan iaitu Majlis Muhibah Negara, Jabatan Perpaduan Negara dan Majlis Perundingan Negara.

Pengisytiharan ideologi negara ini telah disempurnakan oleh Yang Di-Pertuan Agong pada 31 Ogos 1970 sewaktu negara kita menyambut Hari Kemerdekaan Kali Ke-13. Sejak ianya diperkenalkan, Rukun Negara telah menjadi satu dasar kesatuan dan perpaduan bangsa serta pedoman bagi kegiatan hidup bermasyarakat pelbagai kaum dan budaya negara ini.

Ini adalah 5 objektif Rukun Negara :
1 - untuk mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakat;
2 - memelihara cara hidup demokratik;
3 - mencipta satu masyarakat yang adil supaya kemakmuran negara dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama;
4 - membentuk satu sikap yang liberal terhadap tradisi kebudayaan yang kaya dan berbagai-bagai corak;
5 - untuk membina sebuah masyarakat progresif dengan menggunakan sains dan teknologi moden.

Lima prinsip Rukun Negara pula ialah :
1 - Kepercayaan kepada Tuhan
2 - Kesetiaan kepada Raja dan Negara
3 - Keluhuran Perlembagaan
4 - Kedaulatan Undang-Undang
5 - Kesopanan dan Kesusilaan

Kalau ini baru kali pertama anda dengar tentang Rukun Negara, anda harus hafal dan ingat apa itu Rukun Negara. Kalau anda tidak ingat kelima-lima Rukun Negara ini, baik anda bermigrasilah ke negara-negara maju yang mungkin akan menjadikan anda tuan negara itu.

MRGHOSTWRITER : 'CINA SEKARANG DAH LUPA 13 MEI 1969!'




- Posted using BlogPress from my iPad

Post a Comment