EDISI PRU13 : Dimana Kuasa Melayu Jika Pakatan Memerintah?


KUALA LUMPUR 23 Sept 2010 – Utusan Malaysia melaporkan, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengingatkan orang Melayu bahawa mereka akan kehilangan kuasa dan ‘suara’ jika pakatan pembangkang berjaya mengambil alih pemerintahan negara.

Kata beliau, ia terbukti sewaktu Perak diperintah pakatan pembangkang selepas pilihan raya umum lalu apabila DAP lebih berkuasa di negeri itu walaupun Menteri Besar daripada Pas.

“Kita lihat (Datuk Seri) Mohammad Nizar Jamaluddin di Perak, walaupun dia Menteri Besar tapi dia ikut arahan DAP sehingga (pakatan pembangkang) jatuh. Orang Cina mendakwa ini adalah usaha BN menjatuhkan kerajaan Cina.

“Jadi mereka panggil kerajaan Cina, tak mungkin kita juga akan dapat Perdana Menteri yang semacam Nizar, namanya Melayu, agama Islam tetapi dia bukan sebenarnya bebas, dia adalah alat pada orang lain dan ini boleh berlaku,” katanya.

Pendapat Parti Pembangkang

"Beliau harus mengkaji sejarah yang dekat dengan kita. Dalam negara sendiri contoh yang ada di depan mata boleh digunakan sebagai fakta. Di negeri Kelantan contohnya yang hilang kuasa adalah Umno dan BN apabila PAS memerintah negeri tersebut lebih dari 20 tahun. 

Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Mohd Salleh Man berkata demikian sebagai mengulas kenyataan mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mendakwa kuasa dan suara Melayu akan hilang sekiranya pembangkang menguasai kerajaan.

"Begitu juga dengan negeri Kedah yang diterajui oleh Datuk Seri Azizan Abdul Razak. Kuasa Melayu dan suara Melayu tidak hilang. Hanya yang hilang ialah kuasa dan suara Umno serta BN yang selama ini tidak pernah mengakui kekalahan mereka," ujarnya lagi.

"Dakwaan beliau yang menyifatkan Datuk Seri Nizar Jamaluddin sebagai alat kepada DAP juga adalah prejudis yang buruk terhadap kepimpinan PR. Beliau harus sedar sejauh mana laungan dan jeritan untuk memenangkan Umno dan BN tidak akan merubah pendirian rakyat bahawa kuasa yang ada pada BN di Perak adalah kuasa yang tidak halal setelah rakyat menolak mereka dengan kertas undi dalam pilihan raya 2008 yang lalu," tegasnya lagi.

Menteri besar Perak yang disingkirkan, Datuk Seri Muhamad Nizar Jamaludin pula mendakwa Tun Dr Mahathir dikuasai otak perkauman berhubung wawancaranya itu yang mengingatkan bahawa orang Melayu bakal kehilangan kuasa dan suara jika Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih tampuk pemerintahan negara. 

"Pada anggapan mereka kuasa Umno itu adalah Melayu dan kuasa Melayu itu adalah Umno, sedangkan PAS adalah lebih kemelayuannya jika mahu dibandingkan dengan Umno.

Sementara itu, ahli parlimen Lembah Pantai, Nuzul Izzah Anwar pula mencabar Mahathir untuk berdebat berikutan dakwaannya Melayu akan hilang kuasa jika Pakatan Rakyat memerintah. 

"Oleh itu, dengan matlamat untuk bertukar pendapat, demi mewujudkan 'Malaysia Yang Lebih Baik Untuk Semua Rakyat', saya dengan rendah hati membuat tawaran untuk berdebat dengan Tun Dr Mahathir supaya 'kebimbangan' Melayu - yang pastinya tidak melibatkan keseluruhan masyarakat - yang disebut itu dapat dijelaskan, sama ada kerana takut Melayu hilang kuasa atau hilang harta?" kata Nurul Izzah dalam satu kenyataan akhbar.

Pandangan Parti Pemerintah

Ketua Wanita UMNO Pahang, Datuk Rosni Zahari berkata, kedudukan komposisi penduduk negara ini ialah 60: 40. Iaitu 60 peratus Melayu dan selebihnya pelbagai kaum.

“Melayu akan hilang kuasa bukan ugutan tetapi suatu kebimbangan, berdasarkan kepada fahaman politik Melayu terbahagai kepada tiga iaitu UMNO, Pas dan PKR. Ini terbukti apabila Pas dan PKR bergabung dengan pembangkang dalam pakatan pembangkang kuasa pemerintahan di negeri yang dikuasai mereka diterajui bangsa asing.

Rosni berkata, sebenarnya perpecahan di kalangan orang Melayu yang berlaku sekarang adalah berpunca daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana ingin merealisasikan cita-cita peribadinya sejak dari dulu.

“Ini semua kerja seorang manusia bernama Anwar Ibrahim yang bercita-cita besar untuk menjadi Perdana Menteri tanpa mempedulikan apa yang berlaku, apa yang penting baginya adalah Perdana Menteri,” katanya.

Sementara itu, Ketua Penerangan UMNO Sabah, Datuk Sapawi Ahmad menyifatkan perpecahan yang berlaku di kalangan orang Melayu berpunca dari pihak pembangkang yang menaburkan pelbagai dakyah serta fitnah yang membenci kerajaan diterajui oleh UMNO.

“Pembangkang tidak pernah berterima kasih atau menyokong apa jua yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk rakyat, pellbagai cara mereka lakukan. Mereka ini sanggup membuat fitnah supaya rakyat benci kepada kerajaan terutama UMNO.

“Apabila kita mengatakan orang Melayu akan hilang kuasa, mereka kata UMNO mengugut orang Melayu, tetapi mereka sendirilah yang memecahkan orang Melayu dengan fitnah dan tohmahan,” katanya.

Pandangan Mufti 

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang melahirkan kebimbangan tersebut berkata, kedegilan kedua-dua parti Melayu terbabit untuk meletakkan keutamaan agama di tempat sepatutnya hanya akan memberi kesan buruk kepada masa depan orang Melayu sendiri.

''Kalau kita terus berpecah-belah, kita akan terima kekalahan (pada PRU-13), itu sahaja. Dan akan berlaku satu bentuk penjajahan baru," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Perhimpunan Melayu Perak 2010 di Dewan Bankuet Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK). 

Harussani menegaskan, pemimpin Melayu perlu sedar bahawa mereka memikul tanggungjawab memastikan kepentingan orang Melayu terjamin.

''Adakah agama yang mengajar kita suruh berdegil? Sedangkan degil itu adalah sifat keji dalam Islam. Kalau itu sifat keji, kenapa tidak dibuang daripada diri kerana ia tidak akan menguntungkan diri." 

''Kalau dia pemimpin, dia tidak akan menguntungkan rakyat. (Sedangkan) bila jadi ketua, amanah untuk menjaga ummah itu kewajipan dia. Kalau dia berdegil, amanah tiada pada dia, rakyat akan hancur," ujar beliau."

Ditanya apakah masih ada harapan untuk orang Melayu khususnya membabitkan UMNO dan Pas bangkit dan bersatu semula jawabnya:

''Insya-Allah disebabkan kedua-dua puak (parti) ini mempunyai keinginan hendak bersatu.

''Ada pemimpin Pas datang berjumpa saya, begitu juga pemimpin UMNO. Mereka minta pandangan bagaimana untuk disatukan (kedua-dua parti)."

Mengulas lanjut kata Harussani, penyatuan masih tidak dapat dilakukan sehingga hari ini kerana kedua-dua pihak telah meletakkan faktor keutamaan di tempat yang salah.

''Saya percaya tujuan orang Pas memperjuangkan Islam ikhlas tapi meletakkan (keutamaan) di tempat yang salah. Mereka taksub sebab tidak faham. Orang UMNO serupa juga.

''Kalau kedua-dua parti memahami faktor keutamaan itu, apa yang perlu diutamakan? Keutamaan adalah agama dahulu dan agama tidak menyuruh kita membenci sesama umat Islam bahkan kasih-mengasihi sesama kita," katanya.

Pandangan Ku

  1. Perkara yang menjamin hak Melayu dan Bumiputera, agama Islam, Institusi Raja-Raja Melayu boleh dirombak dan diganti dengan sistem lain.
  2. Perlembagaan Persekutuan boleh dipinda mengikut kehendak siapa yang memegang kuasa majoriti ketika itu (jangan dok berdebat dengan menggunakan contoh di peringkat negeri sahaja seperti kuasa Melayu di Kelantan kekal).
  3. Apabila Melayu berpecah belah, perkara di atas boleh berlaku.
  4. Sah dan pasti bahawa PAS tidak mampu memberi jaminan mutlak bahawa kuasa Melayu mampu dipertahankan jika Pakatan Rakyat memerintah. Apa yang PAS mampu lakukan hanyalah jaminan pandangan yang tidak pasti. (Dalam kes ini saya langsung tidak harapkan parti KEADILAN, maaf lah, tak payahlah budak mentah ajak Tun berdebat).
  5. Terimalah hakikat bahawa orang Melayu tidak selesa apabila pentadbiran PAS di Perak suatu ketika dahulu dikongsi bersama dengan Cina kiasu / cauvinis seperti DAP.
  6. Saranan Mufti Perak agar UMNO dan PAS bersatu dan memberi keutamaan pada agama dahulu berbanding politik adalah ikhlas. (jangan pulak Mufti yang tiada kepentingan pun kita hentam apabila tak sebulu dengan kita, subhanallah)
  7. Kenapa kita harus bermusuhan sedangkan Islam menyeru kita kasih mengasihi sesama ummah.
  8. Bersatulah Melayu...sudah lah saya tidak mahu dengar alasan lagi.

Post a Comment