#mysubsidi #subsidi akan diMANSUHkan SEPENUH : Rakyat Bakal dibekalkan Kad Pintar Berharga RM5?


Terkini, memetik dari sumber dalaman, kerajaan sedang 'test market' untuk melihat penerimaan rakyat supaya subsidi dimansuhkan sepenuhnya dan hanya diberikan kepada rakyat yang betul-betul memerlukan melalui kad pintar yang dijual pada harga RM5.

Ya, dimansuhkan sepenuhnya tanpa memikirkan pendapatan rakyat masih lagi pada tahap yang boleh mengundang MARAH. Bagi aku subsidi jika tidak lagi diberikan teruspun tiada masalah. Cuma perlu dibalancekan dengan pendapatan rakyat Malaysia kini secara realitinya yang masih berpendapatan di bawah RM3000 ditambah pula dengan kos sara hidup yang tinggi.

Persoalan kedua, kad dan aplikasi penggunaan yang bakal diperkenalkan kelak, adakah ianya hanya bersifat PERCUMA kepada rakyat kini? Tentunya tidak, kos RM5 dikenakan untuk sekeping kad. Isu pokok adalah kenapa perlunya kad ini dibayar? Siapa yang mendapat keuntungan dari kad yang sepatutnya diberikan secara percuma kepada rakyat?

Memang sebagai rakyat, mereka dahagakan kemajuan, untuk mencapai sebuah angan-angan bergelar negara maju, kerajaan terpaksa menidakkan poket rakyat dengan memansuhkan sepenuhnya subsidi. Namun kerajaan juga perlu memikirkan adakah pendapatan dan peningkatan kos sara hidup nanti akan seimbang? Jika ianya tidak seimbang, maka tentunya negara akan bergolak dengan amarah rakyat yang dijangkakan akan menjatuhkan kerajaan itu sendiri. Jesteru, fikir-fikir dan renungkan bersama.