Isu Kalimah Allah : Bilakah Akan Berakhir?


Apabila kalimah 'Allah' dibawa ke mahkamah, ramai yang memberi perhatian, dan saluran yang diambil sesetengah pihak ini menjadikan ia topik 'perbicaraan' orang ramai tahun 2013.

Walaupun isu ini tercetus pada 2009, tetapi perhatian tertumpu apabila kes itu dibawa untuk rayuan di mahkamah tahun ini.

Pada 14 Oktober lepas, panel tiga hakim Mahkamah Rayuan, yang diketuai Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Mohamed Apandi Ali, sebulat suara memutuskan membenarkan rayuan kerajaan untuk melarang gereja Katolik menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan majalah mingguan mereka 'The Herald'.

Keputusan itu mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 2009 yang membenarkan penerbitan itu menggunakannya.

Hakim Mohamed Apandi berkata mahkamah berpendapat bahawa kalimah Allah tidak pernah menjadi bahagian penting dalam amalan kepercayaan agama Kristian.

Beliau berkata dengan mengambil kira fakta sejarah dan agama, beliau tidak dapat menemui sebarang sebab munasabah kenapa responden (Titular Roman Catholic Archbishp of Kuala Lumpur) berkeras untuk menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan buletin mingguan mereka.

"Nama Allah tidak muncul walaupun sekali sama ada dalam kitab Perjanjian Lama atau Baharu. Dalam dunia Bible, 'God' sentiasa dikenali sebagai Yahweh," kata Hakim Mohamed Apandi.

Yang menjadikan 'perbicaraan' orang ramai ini berterusan ialah apabila kes itu tidak berakhir di situ kerana pihak Gereja Katolik telah membuat permohonan untuk merayu keputusan Mahkamah Rayuan berkenaan yang akan didengar pada 24 Feb 2014 di Mahkamah Persekutuan.