Bernard Dompok Letak Jawatan Presiden Upko Rabu Ini #MalaysiaNews


Ahli politik lantang dari Sabah Tan Sri Bernard Dompok akan mengumumkan peletakan jawatan sebagai presiden Upko pada Rabu.

Ahli politik veteran berusia 64 tahun itu dijadual membuat sidang akhbar mengenai peletakan jawatan beliau berkuat kuasa serta-merta atau dalam tempoh sebulan selepas pengumuman untuk memudahkan dan melancarkan peralihan, kata sumber parti.

Keputusan memanggil beliau meletak jawatan berlaku 10 bulan selepas Bernard, bekas menteri persekutuan dikalahkan oleh ahli politik baru dari PKR, Darell Leiking di kerusi Parlimen Penampang pada pilihan raya umum Mei tahun lepas.

Sumber-sumber parti berkata Bernard berhasrat untuk memberi laluan kepada kepimpinan muda mengambil alih parti itu dengan memberi peluang kepada mereka untuk bersedia untuk pilihan raya umum akan datang dijangka dalam masa empat tahun.

Timbalan Presiden Upko Datuk Wilfred Tanggau dijangka mengambil alih sebagai pemangku presiden mengikut perlembagaan parti.

Sumber-sumber parti berkata Upko telah mengesyorkan kepada Perdana Menteri supaya Wilfred mengambil alih jawatan menteri persekutuan untuk menggantikan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Ewon Ebin.

Ewon kalah dalam saingan jawatan timbalan presiden parti kepada Wilfred pada pemilihan parti akhir Oktober lalu.

Kerjaya politik Bernard bermula pada tahun 1985 yang kemudiannya parti baru ditubuhkan, Parti Bersatu Sabah (PBS) yang diketuai oleh Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.

Walau bagaimanapun, Bernard meninggalkan PBS bersama ramai pemimpin kanan untuk membentuk Parti Demokratik Sabah (kemudiannya dinamakan Upko) kerana kerajaan PBS hanya dapat bertahan selama tiga minggu setelah berlaku pembelotan selepas pilihan raya negeri 1994.

Dalam pilihan raya negeri 1999, Bernard, yang ketika itu ketua menteri, telah dikalahkan dalam kerusi DUN Moyog walaupun Barisan Nasional memenangi pilihan raya negeri.

Beliau kemudiannya berpindah dari Penampang ke kerusi Parlimen Ranau di mana beliau berjaya memenangi kerusi Ranau pada pilihan raya umum 1999.

Beliau kembali ke Penampang pada pilihan raya umum tahun 2008 tetapi hilang kerusi pada tahun 2013.

Bernard dikenali kerana kelantangan dalam menyuarakan pandangan berhubung hak negeri dan isu-isu agama dan memainkan peranan penting dalam memperkenalkan Bahasa Kadazandusun sebagai mata pelajaran di sekolah-sekolah di Sabah.-mstar