AirAsia Mengadap Pakatan Rakyat di #ParlimenMalaysia ? #MalaysiaNews


Agak pelik membaca status Ahli Parlimen Jelutong, Ooi Chuan Aun atau lebih dikenali dengan YB Jeff Ooi, di laman sosial Facebook. MP Jelutong berkenaan mendakwa Air Asia telah membuat permintaan untuk berjumpa dengan dengan Ahli-Ahli Parlimen PR di Pejabat Ketua Pembangkang di Tingkat 14, pukul 1.00 petang tadi. Persoalan yang timbul adalah apakah motif Air Asia hendak berjumpa hanya dengan MP-MP Pembangkang? Apakah Air Asia hendak menjadikan isu perpindahan mereka dari LCCT ke KLIA2 sebagai modal politik untuk menghentam Kerajaan?

Bukankah Jawatankuasa Parlimen untuk PAC (Public Account Committee) bersedia untuk berjumpa dengan Air Asia pada 28 April ini untuk mendengar keluhan mereka? Baca The Malaysian Insiders, di sini. Untuk apakah perjumpaan dengan MP-MP pembangkang diadakan? Air Asia sering mendakwa bahawa dua bulan yang diperuntukkan oleh Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) tidak cukup untuk menjalankan operasi ORAT (Operational Readiness & Airport Transfer) atau kesediaan operasi dan permindahan lapangan terbang. Secara jujur, perancangan yang lebih baik dari Air Asia boleh membantu. 

Jika Air Asia tidak sibuk menyalahkan MAHB akibat kelewatan mereka dan mengurangkan kerenah birokrasi dan berpolitik, CTS yakin mereka lebih dari bersedia untuk berpindah. Tidak perlulah menggunakan pembangkang untuk menghentam balik Kerajaan yang selama ini banyak membantu perkembangan dan kemajuan Air Asia, kalau betul itulah tujuan Air Asia hendak berjumpa dengan pembangkang hari ini. Tak begitu DS Tony Fernandes?

sumber  http://khairulryezal.blogspot.com

Post a Comment