RASULULLAH SAW TUNDUK KETIKA LALU JENAZAH YAHUDI - ANWAR IBRAHIM



Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas golongan yang mempersoal tindakan memberi penghormatan kepada mendiang Karpal Singh.

Benarkah Rasulullah SAW 'tunduk' ketika lalu jenazah Yahudi seperti yang didakwa Ketua Pembangkang itu atau hanya sekadar omongan Anwar sahaja?

Jawapan:
بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد
Hadis tersebut adalah sahih, muttafaq alaih. Lafaznya seperti berikut:
Sahl bin Hunaif dan Qees bin Saad melaporkan: Sesungguhnya Nabi SAW dilintasi di hadapannya oleh satu jenazah, lalu baginda berdiri. Diberitakan kepada baginda bahawa ia adalah jenazah seorang Yahudi. Lalu baginda bersabda: “Tidakkah ia satu jiwa?”.
Direkod oleh Bukhari (no: 1250) dan Muslim (no: 961).

- Hadis ini menunjukkan digalakkan berdiri apabila ada jenazah melintasi kita, samada jenazah itu Muslim ataupun kafir. Cuma ada pendapat ulama yang mengatakan ia mansukh.
Berdiri karena jenazah
• Hadis riwayat Amir bin Rabiah ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Apabila kalian melihat iringan jenazah, maka berdirilah menghormatinya sampai iringan jenazah itu lewat meninggalkan kalian atau sampai diletakkan dalam kubur. (Shahih Muslim No.1590)
• Hadis riwayat Jabir bin Abdullah ra., ia berkata:
Ada iringan jenazah lewat, lalu Rasulullah saw. berdiri menghormatinya dan kami ikut berdiri bersama beliau. Kemudian kami berkata: Wahai Rasulullah, jenazah itu adalah jenazah Yahudi. Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya kematian itu menggetarkan, maka jika kalian melihat iringan jenazah, maka berdirilah. (Shahih Muslim No.1593)

Apakah ada di antara rujukan-rujukan di atas, sama dengan dakwaan Anwar Ibrahim?

Dan, apakah ada dakwaan Anwar Ibrahim yang sebenarnya tidak ada dalam rujukan-rujukan di atas?

Apakah ada perkataan 'tunduk' di dalam hadis??
Wallahualam..
Sumber: Dr MiM

Post a Comment