PAS Nodai Hutan Simpan Kita!!!


Kerajaan PAS di Kedah tetap mahu menebang balak di kawasan tadahan air negeri ini meskipun pelbagai pihak termasuk Kerajaan Negeri Pulau Pinang meminta cadangan itu dikaji semula.


Apa alasan Azizan Abdul Razak bila nak godam hutan Kedah :


“Pokok balak pun berusia juga, lama-lama akan buruk di dalam. Kalau tidak tebang lama-lama akan tumbang menimpa pokok-pokok kecil. Bila kita tebang, pokok-pokok lain akan naik balik. Dalam tempoh 20 atau 30 tahun, akan banyak balik hutan kita. Hasil kita dapat, hutan pun kita jaga,”


“Mungkin sesetengah orang akan menganggap kita mahu menggondol hutan tetapi kita tidak akan buat macam itu. Kalau kita tebang, kita akan pastikan bahawa alam sekitar tidak terjejas,”


Cadangan itu bagaimanapun mendapat bantahan banyak pihak kerana menganggap ia akan merosakkan alam sekitar dan menjejaskan sumber bekalan air untuk jangka masa panjang.


Bila ramai orang bangkang dia kata:


"Kedah akan memperhalusi kaedah penebangan terbaik dengan merujuk kepada kepakaran dan teknologi terkini yang dapat memastikan alam sekitar tidak akan terjejas."


"Antara kaedah yang sedang dipertimbangkan, ialah pembalakan menggunakan helikopter yang dipercayai dapat mengekal dan meningkatkan pembangunan pengurusan hutan lebih berkesan untuk tempoh jangka masa panjang."


Apa kata anakmuda?
Untuk pengetahuan semua, keluasan keseluruhan hutan simpan yang terlibat adalah kira-kira 122,000 hektar.

PAS Pemusnah warisan hutan anak-anak muda kita. Habisla hutan simpan kita.


BERSAMALA KITA MENYELAMATKAN HUTAN KITA!! AYUH BANGUN RAKYAT MALAYSIA. HUTAN KITA DINODAI KERAJAAN PAS.

Post a Comment