Fatwa Nik Ajis - Pegang Lilin Meragukan Tetapi Bukan Haram

Gabungan ajaran Isle cara PASLERNIH dan PKR hormat dan tunduk pada DAP.
Yang pakai lebai putih tew nak solatkan si Teoh ker?

Mursyide Am PasLERNIH, Nik Ajis Nik Mat mengakui perbuatan memegang lilin di majlis memperingati kematian orang bukan Islam adalah "sesuatu yang meragukan" tetapi berpendapat perbuatan itu tidak haram di sisi Islam.

Fatwat mana pulakNIH?

Dia yang mengulas tindakan Nizar yang memegang lilin dalam majlis memperingati kematian Teoh Beng Hock.

Dia juga menegaskan perbuatan itu tidak bercanggah dengan agama jika umat Islam dapat membezakan antara adat resam dan budaya dengan agama sesuatu kaum.

"Tapi kawe, selalu ore Hindu jemput kawe gi ke majlis dia, Cina jemput pergi majlis dia, kawe akan tanya ini agama ke atau adat resam."

"Kawe kata kalau agama kawe tak boleh pergi tapi kalau adat resam kawe boleh."

Sebelum itu, Ahli Jawatankuasa PasLERNIH Pusat, Husam Musa dalam laporan akhbar mempertahankan tindakan Nizar dengan menyatakan ia tidak menyalahi ajaran Islam manakala Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir pula mahukan ulama Pas mengeluarkan satu fatwa berhubung tindakan Nizar itu.

Nik Ajis berkata, lilin ini sudah menjadi budaya kepada orang Melayu di mana anak-anak turut menggunakan lilin sewaktu menyambut hari jadi dan ia sudah menjadi perkara biasa dalam masyarakat sekarang.

"Jadi lilin digunakan sebagai satu simbolik untuk masalah umur," katanya.

Post a Comment