16 September - AMK Buta Sejarah


Kes cuti 16 September pula dijadikan isu oleh puak PKR.. Buktinya di blog ini. si AMK kata :


"Angkatan Muda PKR (AMK) mengakui perjuangan 16 September yang sering disebut-sebut oleh Pakatan Rakyat akhir tahun lalu telah “dirampas” oleh BN apabila tarikh tersebut diumumkan sebagai satu cuti umum."


Dakwaan sebagai “perampas perjuangan PKR” itu sebenarnya merupakan dakwaan daripada seorang yang dilanda kekecewaan yang besar. Sebagai seorang yang berpengetahuan luas, Shamsul Iskandar tentunya perlu menyelak kalendar sejarah, desakan untuk mempertimbangkan pengisytiharan tarikh pembentukan Malaysia itu bukanlah dimulakan oleh PKR.


Perjuangannya telah dimulakan sejak sekian lama, termasuk sejak hari pertama pengisytiharannya lagi. Rakyat Sabah dan Sarawak merasakan ia adalah lebih penting dari tarikh kemerdekaan yang dirayakan oleh Malaysia, iaitu 31 Ogos. Semasa menjadikan tarikh 31 Ogos sebagai tarikh merayakan kemerdekaan, penduduk Sabah dan Sarawak tidak merasakan adanya hubungan kuat dalam sanubari mereka, kerana ketika itu kedua negeri tersebut masih dalam pentadbiran British.


Semasa kerajaan giat melaksanakan program integrasi Wilayah sekitar tahun 1970-an, cadangan untuk menjadikan tarikh 16 September sebagai cuti umum turut dicadangkan. Tetapi, kerana memikirakan bahawa jumlah cuti umum yang terdapat di Malaysia adalah banyak, maka cadangan tersebut telah ditangguhkan sehinggalah minggu lepas, kerajaan mengumumkan bagi terus menyemarakkan semangat 1Malaysia.


Kalau hendak juga tarikh keramat 16 september itu untuk diabadikan, laksanakan awal-awal dulu dekat negeri-negeri pembangkang..kenapa asyik sibuk mengangkang.. Cari salah orang? Dahla BODOH BUTA SEJARAH!! TUDUH PERAMPAS... YANG SI DSAI TEW KES JUBUR TANGGUH JANGAN TAK TANGGUH!!!

Post a Comment