GST : Dulu Bang Nuar nak laksana, kini Bang Nuar tidak lagi!!

Sebenarnya, idea memperkenalkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) sebenarnya pernah diumumkan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa menjadi menteri kewangan 17 tahun lalu.

“Ini yang akan saya bangkitkan dalam parlimen, menteri kewangan pada tahun 1993 telah sebut bahawa 'saya (menteri) akan memperkenalkan satu cukai baru untuk menggantikan SST (cukai jualan dan perkhidmatan'.

“Walaupun dia tak gunakan (perkataan) GST, maksudnya sama,”
kata Khairy dalam wawancara eksklusif.

Mengulas isu kontroversi tersebut, ahli parlimen Rembau dan menantu mantan perdana menteri itu berharap “kita jangan mudah lupalah apa yang kita cakap dulu.”

Tapi, macam biasala, DULU CAKAP LAIN, KINI CAKAP LAIN PULAK... Kerana diracun pembangkang yang dulu cakap lain, kini berubah wajah kepada lain, kerajaan terpaksa menangguh hasrat perlaksanaan GST. Ini supaya GST dilaksanakan sewaktu rakyat semua faham konsep yang betul, APA itu GST? Apa kesan kepada harga barangan dan kepada rakyat?

Jika mahu dibandingkan negara lain yang telah melaksanakan GST, nah... ghostwriter paparkan.

ghostwriter juga pernah bertwitter dengan Bang Nuar berkenaan dengan isu GST ini. Kesudahannya Bang Nuar membisu tanpa jawapan...

Post a Comment