Rakyat Penang mengaku : Lim buta sejarah!!


MUKADIMAH

SEMALAM genaplah dua tahun, tiga buah negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang dan Selangor yang dilanda tsunami politik pada 8 Mac 2008 berada dalam genggaman pakatan pembangkang.Kedah diketuai oleh Pas, Pulau Pinang (DAP) dan Selangor (PKR). Jika sebelum ini apabila genap setahun memerintah, mereka menganggap tidak wajar kepimpinan mereka dinilai kerana dianggap masih baru tetapi bagaimana setelah dua tahun?Apakah segala yang dijanjikan dalam manifesto pilihan raya lalu sudah ditunaikan? Atau ia sekadar janji kosong bagi meraih undi dan kekuasaan?
Lama juga aku tak buat posting..biasala aku balik ke kampung halaman, disamping mencari mood baru untuk menaikkan lagi blog ini. Kesempatan juga diambil bagi aku untuk mendapatkan makluman mengenai keadaan situasi politik di Penang. Dari perbualan biasa yang dapat aku gambarkan di sini, rakyat Pulau Pinang terutamanya melayu sekitar Balik Pulau dan Teluk Kumbar sangat kecewa di bawah pimpinan LIM. Apa yang mereka gambarkan kepada aku adalah bagaimana seorang yang bernama LIM boleh layak bergelar Ketua Menteri Pulau Pinang? "Apa dia tak blaja sejarah? Buta Perlembagaan Negara punya LIM?"

Kiranya bukan omong kosong yang di bawa oleh berita sekarang. Kerajaan LIM DAPIG memang racist! Tidak menghormati hak orang melayu di Pulau Pinang. Semalam berita nak habiskan duit rakyat dengan hendak membina PICC di Penang. Yang Jelas, Penang memang telah mempunyai Pusat Konvensyennya yang tersendiri. Mengapa perlu membazir pada Pusat Konvensyen yang hanya jarang-jarang sekali digunakan? Dah ada yang swasta, nak membazir buat apa lagi? Nak buat konvensyen apa? Konvensyen pakatan rakyat?

Rupanya bukan senang nak jadi kerajaan yer? Dulu masa BN memerintah, itu ini depa gebang kata kerajaan BN membazir duit rakyat, la kena kat batang hidup depa, baru ada akai. Cuba bagitau alasan yang kukuh, kenapa perlunya ada Pusat Konvensyen lagi sedangkan yang sekarang dah ada. Kenapa hak melayu di Pulau Pinang dibuat endah tak endah sahaja? Jika benar Pulau Pinang badar bertaraf dunia, kenapa Masjid di sekitar Pulau Pinang kelihatan doif? Di mana PAS yang mengaku Islamnya punya peranan? Takkan tunduk di bawah payung naungan DAPIG?

Post a Comment