Bila Melayu pula nak bersatu???

Muhyiddin menyeru seluruh anggota Parlimen mengenepikan perbezaan politik dan merapatkan saf untuk bersama-sama bersatu di bawah kepimpinan Perdana Menteri dalam menzahirkan kecaman dan celaan sekeras-kerasnya terhadap tindakan melampau tentera rejim zionis Israel menyerang dan membunuh sukarelawan yang tidak bersenjata di perairan antarabangsa. - Sedutan berita BERNAMA

Jika kita mampu bersatu bersama-sama dalam menentang kekejaman Israel di Palestin mengapa tidak kita orang melayu bersatu tanpa mengira fahaman politik dalam menilai nasib orang melayu disekeliling kita hari ini??

Dewasa ini kita saling mendabit dada, bermusuhan kerana politik singkat, namun kita lupa yang melayu kini layu dibuai mimpi-mimpi indah. 

Jika kita lihat bila berlakunya demontrasi jalanan, siapa di atas jalan itu? Tentunya melayu...

Jika hari ini kita duduk di meja makan gerai bersebelahan tapi order di kedai lain tentunya amarah dan dengki terlaku kerana pemiliknya melayu...

Jika kita mencari saudagar Ali Baba bagi membeli tanah untuk bangsa lain seperti cina. Tentunya Saudagar itu ialah melayu....

Jika kita pusing seluruh bandar Kuala Lumpur mahupun bandar-bandar kecil di pendalaman, siapakah pemilik kedai atau pengusaha premis berkenaan? Tentunya cina..

Jika kita lihat, Kedai makanan yang 24 jam yang senantiasa dipenuhi oleh melayu kini yang menjadikan tempat untuk berjumpa rakan, menonton bola selain makan bersama keluarga. Tentunya Kedai Mamak.

Jika kita pusing sekitar seluruh negara mencari kedai untuk servis kereta dan alat ganti kenderaan tentunya pemiliknya adalah cina.

Jika hari ini kita mencari telefon bimbit baru, jenama terkenal dan barangan ICT yang tercanggih di abad ini. Tentunya kita mencari cina.

Jika menghajatkan kopi yang agak luar biasa, mahukan ases kepada internet sambail santai di bandar-bandar seperti Old Town dan banyak lagi. Tentunya pemiliknya cina.

Jika mahukan hiburan di tengah malam, maka CD dan DVD cetak rompak memenuhi sepanjang kaki-kaki lima yang menjadi tarikan orang ramai. Tentunya pengedarnya cina.

Jika kita lihat kenapa cina lebih memberikan kepercayaan kepada politik Pakatan Rakyat, tentunya kerana disana terdapatnya satu lagi kuasa memansuhkan hak dan keistimewaan orang melayu dan bumiputra.

Jika cina berjaya memansuhkan hak keistimewaan melayu dan bumiputera, mana mungkin tidak Kuasa Sultan akan dimansuhkan.

Jika cina berjaya memansuhkan hak keistimewaan melayu dan bumiputera, mana mungkin tidak Islam bukan lagi merupakan agama rasmi Malaysia.

Jika cina berjaya memansuhkan hak keistimewaan melayu dan bumiputera, mana mungkin tidak Malaysia menjadi seperti Singapura.

Jika cina berjaya memansuhkan hak keistimewaan melayu dan bumiputera, mana mungkin tidak Melayu padam di buminya sendiri.

Fikir-fikirkan lah....


Post a Comment