Israel TERTEKAN : kat Parlimen pun dah MELOMPAT....

Sidang Parlimen di Israel telah kecoh apabila ahli Parlimen mereka sendiri mengecam serangan tentera ke atas kapal Mavi Marmara sehingga menyebabkan sembilan orang terbunuh dan puluhan yang lain cedera. Haneen Zoabi adalah antara mereka yang menyertai misi menghantar bantuan ke Gaza dan berada dalam kapal tersebut ketika serangan dilakukan.

Bagaimanapun sebilangan besar penduduk awam Yahudi rata-ratanya tidak bersetuju dengan tindakan Zoabi yang terlibat secara langsung dalam misi penghantaran bantuan kemanusiaan ke wilayah tersebut. Antara mereka menganggap ia untuk mencari populariti sementara yang lain mengganggapnya sebagai pengkhianat dengan menyebelahi pihak musuh yang memerangi negara mereka.
Akibat daripada penglibatan Zoabi itu, puluhan ribu rakyat Israel telah menandatangani petisyen secara online dalam usaha untuk mengeluarkan dia daripada Parlimen di negara itu. Petisyen tersebut tidak membantah kebebasan ahli untuk bersuara bagaimanapun menjadi satu kesalahan apabila seorang wakil yang telah dipilih untuk berkhidmat kepada rakyat, mengeksploisatikan kedudukannya dan hasil cukai untuk membantu negara pengganas (Palestin).
Kata-kata kesat dan cacian dilemparkan terhadap Zoabi ketika dia naik ke podium untuk berucap. Ahli parlimen Miri Regev Zoabi mencemuhnya dengan berkata, “Pergilah ke Gaza, pengkhianat!”. Zoabi turut cuba dihalang oleh Anastassia Micheali dan ketika kekecohan memuncak kepada sumpah seranah serta pergelutan hasil daripada perdebatan panas yang tidak dapat dikawal.
Rujuk video yang diterjemah dengan subtitle inggeris insiden itu..
sumber rajahmas

Post a Comment