Eh..Eh..betul ke nih : Khalid Gagap nafi tarik diri tanding kerana tekanan pemimpin!!!

Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim menafikan tindakannya menarik diri daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) berpunca daripada tekanan kepimpinan tertinggi parti itu.

Abdul Khalid turut menafikan tidak mendapat sokongan padu daripada PKR Selangor.Sebaliknya kata beliau, keputusan itu dibuat kerana mahu menumpukan sepenuh perhatian kepada pentadbiran kerajaan negeri demi memastikan penguasaan pakatan pembangkang di negeri tersebut pada pilihan raya umum akan datang.

"Saya tidak tahulah (mengenai kurang sokongan) tetapi ramai penyokong saya suruh buat perkara ini (bertanding) dan kita dapat sokongan yang sangat mantap.

Bagaimanapun adalah perlu sebagai pemimpin kita ambil keputusan ang penting untuk parti dan Pakatan Rakyat," katanya pada sidang media, di sini hari ini.Pada 10 Oktober lepas, Abdul Khalid yang juga Ketua Cabang PKR Kuala Selangor menawarkan diri untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden pada pemilihan parti yang dijadual bulan depan.

Namun, semalam hanya tiga calon iaitu dua Naib Presiden - Azmin Ali dan Mustaffa Kamil Ayub - serta Ketua PKR Wilayah Persekutuan Datuk Zaid Ibrahim mengesahkan bertanding jawatan tersebut apabila tempoh penerimaan pencalonan berakhir pada pukul 6 petang. 

Mengulas lanjut, Abdul Khalid berkata, keputusannya menarik diri juga dibuat berasaskan penemuan jawatankuasa khas yang ditubuhkannya untuk menilai kesan yang akan timbul kepada pentadbiran dan perpaduan parti sekiranya beliau bertanding.

"Kesimpulannya, mereka berkata mereka perlukan saya dari segi pembangunan di Selangor dan tidak perlu saya jadi timbalan presiden buat masa sekarang," katanya. Abdul Khalid berkata beliau juga mahu memastikan penglibatan aktif Selangor dalam projek 'Greater Kuala Lumpur' yang diumumkan Perdana Menteri pada pembentangan Bajet 2011.

Ditanya sama ada pengunduran beliau itu akan memberi ruang kepada Azmin untuk menerima sokongan penuh daripada PKR Selangor, Abdul Khalid berkata: 
"Saya tidak pasti." 

Abdul Khalid sebelum itu menyampaikan bantuan pembangunan pendidikan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Fasa II Negeri Selangor berjumlah RM3 juta. Pemilihan bagi jawatan tertinggi PKR akan berlangsung dari 31 Oktober hingga 21 November, manakala kongres kebangsaan parti bermula pada 26 sehingga 28 November. - BERNAMA.

Post a Comment