Husam & Ariffahmi disebalik Emas Dinar Kelantan atau Dinar Emas Kelantan?

rbf
Sungguh senang menjadi pemerintah di Kelantan. Pagi masuk pejabat goyang telur atau pun boleh pergi buang masa ke mana-mana sahaja tanpa perlu memikirkan kerja di pejabat atau kerja kepada rakyat.
Manakala pada malam hari pula pergi berceramah. Habis ceramah duit masuk poket. Selepas itu balik peluk bini, pilih sahaja nak balik ke rumah bini yang mana pada malam itu.
Jika rakyat ada mengadu masalah, jawapannya mudah sahaja. Itu kerja kerajaan pusat atau kerajaan pusat tak bagi bantuan kepada Kelantan.
Saya bagi dua contoh
Gambar diatas menunjukkan seorang exco yang kononnya bijak pandai mengurus ekonomi Kelantan dan bijak mengira royalti minyak boleh buang masa di mahkamah untuk seorang peliwat. Dari Kota Bharu sanggup datang ke KL untuk perkara itu. Seolah-olah tiada kerja di pejabat. Gambar tersebut dirakam semasa dia hadir untuk perbicaraan kes liwat papa Nurul Izzah pada febuari lepas.
Yang kedua pula adalah pasal dinar emas Kelantan.
Sebenarnya dinar emas Kelantan bukan perkara baru. Ianya telah wujud sejak tahun 2006 lagi. Pelancaran yang dibuat pada bulan puasa yang lepas adalah pelancaran kitar semula. Sebab itu saya kata mereka ini tiada kerja.


Sumber: Arkib Utusan Online

Semasa diancarkan pada tahun 2006 dinamakan Emas Dinar Kelantan dan pada tahun ini lancar pula sekali lagi dan dinamakan Dinar Emas Kelantan. Dok pusing gitu ja.
Saya rasa empat tahun lagi mereka akan pusing nama Kelantan Dinar Emas pula dan lancar sekali lagi . Itu pun jika hayat politik mereka di Kelantan masih ada. Jika dilihat kepada kedaaan sekarang saya nampak hayat politik mereka sudah berat. Sudah sampai haulnya.
Kadangkala saya merasa kesian kepada penyokong-penyokong Pas di Kelantan. Sebaik dengar sahaja dinar emas dilancarkan, maka keesokan paginya awal-awal pagi lagi sudah beratur di premis yang menjual dinar tersebut.
Tetapi mereka tidak tahu siapa di belakang syarikat Kelantan Golden Trade Sdn Bhd iaitu syarikat yang menjual dinar tersebut.
La ni ambo nak tunjuk, nanti pakat-pakat gi ghoyak ko ore kelate sapa hok duduk belakang tu.
Semua itu politik dan nak cari untung semata-mata dan rakyat tertipu dengannya. Dinar emas, gelang emas, rantai emas, subang emas semuanya sama sahaja. Tidak ada apa istimewanya dinar emas itu. Sengaja dibuat supaya ianya nampak istimewa kerana ada orang yang cuba nak naikkan balik imejnya yang tercalar teruk di Kelantan sekarang dan juga sebagai talian hayat politiknya.
Kerana terlalu bengong dan tak tahu nak buat apa untuk pulihkan imejnya maka dia pergi lancar balik dinar yang pernah dilancarkan pada tahun 2006. Bengong...
Sila double klik pada setiap imej untuk melihatnya dengan jelas, dan sila beri tumpuan kepada nama-nama yang saya kuningkan.

Post a Comment