MALA boleh ke tak bersalaman dengan bukan muhrim?







si Nizar ni dari PAS juga, semua dia belasah je salam. Knp Mala tak boleh? Adakah kerana tidak mendapat restu suaminya? Atau suami si Mala cemburu?

Prof. Dr. Yusoff al-Qaradawi ada mengeluarkan fatwa berkenaan bersalaman dengan wanita. Berikut adalah fatwa dan penerangan secara ringkas.

1. Harus berjabat tangan ketika tidak disertai dengan syahwah, rasa nikmat atau rasa teransang. Ia juga mesti aman dari fitnah. Jika disertai dengan syahwah dan teransang gelora seks maka haram hukumnya walaupun dengan mahram (ipar duai, mertua, anak saudara dan lain-lain) atau lelaki yang belum tumbuh janggut.

2. Jabat tangan hendaklah pada tempat yang perlu saja. contoh suasana hari raya, ramai sahabat handal, saudara mara atau perkahwinan.

3. Ia pada kadar yang tidak keterlauan dan berlebihan sebagai langkah berjaga-jaga kerana Rasulullah SAW tidak pernah bersalaman dengan wanita bukan mahram.

4. Lelaki yang beriman senantiasa menjaga agamanya seharusnya tidak memulakan salam kepada wanita. Ia bersalaman bila pihak wanita yang mulakan dulu.

5. Hukum bersalam dengan wanita terhad dan khusus bagi yang memerlukan saja.

Apa-apapun bagi aku kalu nak salam, salam jela..apa ada hal. kalu was-was pakai sarung tangan. Apa susah. PAS pun bukan Islam sangatnya. Dulu kata perempuan tak boleh jadi pemimpin, sekarang oleh pula, Dulu kata perempuan tak boleh keluar malam, kat Tenang Mala dan Muslimah PAS sana sini kempen sampai tengah Malam boleh jer...


Post a Comment