Kenapa Pakatan Rakyat sangat Prihatin kepada Isu Tanah Adat Sarawak?


Jika kita lihat di Sarawak ini memang tiada isu nasional yang memberikan kesan kepada undi rakyat kepada Barisan Nasional. Jesteru, Pakatan Rakyat melalui DAP, PKR dan PAS memilih isu tanah adat. Mengapa Pembangkang mahu sangat memerintah Negara Sekarang? Kononnya demi keadilan hak rakyat, tapi hakikatnya...

Apa yang Sarawak ada? Minyak, balak, industri perlombongan dan banyak lagi. Sarawak merupakan sebuah negeri yang luas dan Anwar pula mempunyai wang yang terhad. Untuk itu, Anwar terpaksa mencari sumber kewangan baru selepas kantung selangor dah semakin berkurangan. Dari mana sumber kewangan baru yang bakal menampung kroni dan penaja Pakatan Rakyat terutamanya cina.

Difahamkan di Bintulu, hatta serata sarawak tanah kini ada yang telah dijual oleh Pakatan Pembangkang kepada pembei dari Hong Kong, Singapura seperti yang dilakukan kepada Kelantan atas dasar kononnya Ladang Rakyat. Namun di Sarawak untungnya dijangka lebih lagi, dengan hanya bermodalkan kempen untuk memenangi pilihanraya Sarawak dan sedikit janji manis Pakatan Rakyat dijangka akan mendapat keuntungan dari industri balak dan seterusnya perlombongan. Untuk tujuan itu, pemilik tanah hanya akan dikaburi dengan RM2-3 ribu sahaja. Selainnya dikaut oleh Pakatan Rakyat dan kroninya.

Turut dijangka, Pakatan Rakyat akan membunuh SNAP bagi membolehkan mereka terus menggapai hajat sebenar disebalik topeng kembalikkan hak rakyat. Jesteru, rakyat di Sarawak dinasihati berhati-hati dengan tindakan Pakatan Rakyat. Jangan percayakan janji manis dan umpan sementara mereka belum berkuasa. 

Post a Comment