PAS Jelik Sangat Dengan 1Melayu Kenapa?


Aku tak faham dengan puak-puak Pas ini. Apa dosanya kalau ada pihak-pihak yang mahu adakan kempen satukan orang Melayu. Sebut kat aku apa dosanya? Kalau tak berdosa dan tak menjadi kesalahan, atau malah digalakkan dalam Islam kenapa nak diejek-ejek dan nak ditentang?

Kalau bangsa lain yang menentangnya aku faham sangatlah sebab mereka tidak mahu lihat orang Melayu bersatu dan mereka bimbang apabila orang Melayu sudah bersatu, mereka yang susah cari makan. Selama ini pun mereka sangat menyokong penuh terhadap pihak-pihak khususnya orang Melayu sendiri yang mahu memecah-belahkan orang Melayu sebab mudah mereka menguasai politik di negara ini. Semua orang tahu konsep pecah dan perintah kerana itulah amalan ketika zaman penjajahan Barat lagi.

Tapi ini orang Melayu sendiri yang tak senang nak lihat orang Melayu bersatu. Apabila ada pihak cadangkan satukan Melayu di bawah idea "1Melayu 1Bumi" wahh.... bukan main melenting puak-puak Melayu ini. Konon itu semua usaha UMNO nak raih sokongan orang Melayu, konon sokongan Melayu kepada UMNO dah merosot teruk maka UMNO mainkan isu ini.

Setahu aku UMNO tak ada hubungan langsung dengan idea yang dicetuskan oleh Datuk Zaini Hassan dari Utusan ini. Bukan takat tak ada hubungan, malah mereka tak pernah terfikir pun nak gerakkan usaha sebegini. Apatah lagi di peringkat Pemuda UMNO. Jadi janganlah bila ada orang Melayu nak menyatukan bangsanya, mereka dikaitkan dengan UMNO. Tolonglah... bukan UMNO saja orang Melayu. Sama juga bukan orang Pas saja Islam.

Apa salahnya kalau kita melihat orang Melayu yang beragama Islam ini bersatu. Bersatu dalam konteks mempertahankan hak kita bukannya bersatu nak singkir atau halau bangsa lain. Tidak... Tolonglah luaskan fikiran dan bukan berfikiran sempit yang semuanya nak dikaitkan dengan politik.

Orang Melayu tetap perlukan UMNO dan Melayu juga masih perlukan Pas. UMNO dan Pas tidak perlu bersatu sebagai sebuah parti politik sepertimana yang dibimbangi oleh ramai orang Pas termasuk Nik Aziz. Tetapi "penyatuan" Melayu di sini ialah kedua-dua Melayu UMNO dan Pas ini sama-sama mempertahankan hak keistimewaan kita, mempertahankan Raja-raja Melayu dan pertahankan tinggalan nenek-moyang kita. Tapi dalam politik biarlah UMNO tetap UMNO dan Pas tetap Pas. Pas boleh menjadi check & balance kepada UMNO. Dan begitulah sebaliknya.

Itulah yang diamalkan oleh orang Cina di negara ini. Dalam politik mereka ada MCA, mereka ada Gerakan, mereka ada SUPP, mereka ada DAP tapi bila menyentuh hal-hal kepentingan bangsa mereka, mereka bersatu hati. Inilah yang kita mahu orang Melayu amalkan. Susah sangat ke? Kalau bangsa lain boleh gerakkan penyatuan bangsa mereka, kenapa orang Melayu tak boleh?

Kepada orang Melayu yang menentang penyatuan Melayu, fikirlah dalam-dalam. Baca sejarah bagaimana mudahnya Tanah Melayu dijajah oleh Barat lebih 300 tahun lalu. Jangan sampai sejarah tersebut berulang!
sumber : mesin taip buruk

Post a Comment