[ #PRU13 #GE ] PENGAKUAN PENGUNDI Chauvanist #DAPigs PENANG #LainKaliLah #PakatanRakyat



Pada April 2008, masa saya cuti diPulau Pinang saya cakap2 dengan jiran Cina sebelah rumah saudara saya Kita cakap kosong punya jam, saya ada tanya parti mana yang akan menang election 2008 di Penang. Itu jam dia cakap dengan relaks: "Cina akan undi DAP ramai ramai. Saya tanya kenapa begitu." 

Relaks dia jawab saja : "kami Cina dah dapat apa kita mahu, Barisan dah buat semua, jambatan sekarang mau 2, airport, highway pantai, universiti, Rapid. Lagi semua kilang dan investor besar sudah masuk, harga rumah mula naik, banyak kondo sedang dan akan naik, lagi itu airport mau bagi besar, bisnes banyak baik.....mau apa lagi. Ini kali can bagi Cina ambik semua yang BN sudah bikin dan buang itu Melayu. Nanti kita enjoy itu untung lah, bangsa lain peduli apa." 

Saya tidak cakap apa2 tetapi tukar topik lain. Baru saya sedar stail Cina, macam itu kacang lupa kulit. Sekarang saya tidak hairan mereka target Johor satu Malaysia sekalipun, bila sudah dapat hantam untung saja, bangsa lain pergi mati. Ok saya ajak kawan Melayu dan sahabat India pikir sekejap

Siapa kontrol bisnes? Cina bukan. Kenapa bila petrol naik sebab harga dunia, Cina bagi naik harga barang runcit, makanan? Kenapa dia mahu untung jugak itu 10, 20 atau 50 sen , kenapa dia tak mahu absorb kos tolong India atau Melayu? Cina boleh buat tapi dia tak mahu buat. Dia mahu untung, bangsa lain pergi mampus..betul tak? U pikir sendiri.

Siapa kontrol kerja private sektor? Cina bukan. Kenapa dia susah mahu ambik Melayu atau India kerja. Kenapa dia mahu itu Mandarin? Dia tolong orang dia dulu bukan, ada dia pikir pasal Melayu atau India? U pikir sendiri

Kalau dia ambik kerja pun, kenapa dia susah mahu bagi gaji lebih sikit. Kenapa gaji untuk Cina lagi tinggi dari Melayu atau India. Dia boleh buat tapi dia tak mahu sebab dia nak jaga untung. Bila kerajaan suruh bagi gaji minima baru dia mahu buat, kalau tidak sampai matipun dia tak mahu bagi gaji lebih.

Siapa kontrol housing bisnes? Cina bukan? Saya tanya kenapa harga tinggi2 . Dia jual 250k pun boleh untung, semua bangsa boleh beli. Tapi dia tak mahu, dia mahu untung besar, bangsa dia saja beli. Jadi 250-300k jadi 500-600k. Siapa boleh beli itu harga kalau tidak Cina saja. Kenapa buat macam itu? Tempat dapat Cina, untung dapat Cina, bangsa lain habuk pun tarak! U pikir sendiri

Itu pasal jangan percaya Cina. Dia kiasu punya bangsa. Sekarang dia cari undi Melayu sama India, esok dia buang tepi macam kampung Buah Pala. Itu sebab di Sarawak, Iban,Bidayuh tak mahu undi Cina masa election 2011. Cina menang tempat cina saja. Dia orang tau Cina pegang balak, pegang private sektor tapi tak mahu bagi gaji baik, tak mahu kontrol harga barang sebab dia fikir untung saja satu orang, bangsa lain pergi mati. 

Lagi satu kawan, bila pilihanraya 1998 atau 1990, Melayu undi itu Anwar, Razaleigh kenapa Cina tak mahu ikut itu jam, dia takut bisnes habihloh orang buat kacau sana sini. Sekarang kenapa dia mahu orang Melayu ikut dia? Kenapa itu jam orang Melayu suruh ikut, dia tak mahu tapi sekarang dia mahu Melayu ikut dia. Ada lojik kah? U pikir sendiri. Kalau saya orang Melayu, saya mesti tak mahu ikut kalau ada respek. Tapi itu Melayu, ada jugak yang bodoh, macam itu Melayu PAS, PKR, macam anjing saja ikut.

Cina pandai kelentong, dia cakap itu kerajaan semua salah tapi dia sendiri salah dia buat tak tahu. Ini macam bangsa tak ada guna. Sekarang, India mahu undi BN, Cina bagi takut, dia buat cerita Najib pakai sama, Hindraf sudah jadi anjing, India tarak guna , macam. Kawan, itu Cina punya cakap jangan ikut. Semua bohong. Kalau dia mahu tolong, sudah lama bagi tolong. Tapi dia kiasu punya bangsa. Sama2 kita India dan Melayu kasi ajar sama Cina, mahu hidup Malaysia, mesti sama2.

Post a Comment