#TheNewVillage Sebuah Filem #Racist CinaBeng ditujukan Khas Kepada Perjuangan Chin Peng?

Tentera British seorang CinaBeng?

Pertama kali melihat timbulnya filem seumpana ini aku dapat simpulkan inilah sebuah filem yang ditujukan khas buat Chin Peng yang diwatakkan sebagai 'Ah Nam'. Chin Peng atau 'Ah Nam' ini dipotretkan sebagai perjuangan kemerdekaan sebenar. Kisah bermula apabila, 'Ah Nam' yang boleh aku gambarkan sebagai cermin terbalik kepada filem Sarjan Hassan arahan P.Ramlee dulu. Jalan ceritanya sama, bapak 'Ah Nam' melarangnya dari menyertai askar anti British aka Komunis. Namun 'Ah Nam' tetap tekat sertai komunis yang diangkat sebagai sebuah gerila yang memperjuangkan kemerdekaan negara. Secebis kisah cinta 'Ah Nam' bersama anak gadis kampung turut diselitkan. Namun matlamat asal untuk memesongkan sejarah kemerdekaan tetap ada. 



Paling mudah aku dapat simpulkan ini merupakan filem Racist! Ini kerana :

1. Pelakonnya semua cina : 
Termasuk Tentera British (Jeneral tentera saja orang putih),  Askar Melayu pun cina dan semua pelakon cinala dengan kata mudah tanpa ada melayu pun pada sejarah hitam kemerdekaan itu. UMNO lagila takde.. PAS atau Tok Guru mahupun pejuang melayu hampeh la nak ada.

2. Peranan Penggunaan Muzik mencerminkan Komunis lah pejuang sebenar:
Jika dilihat, bagi scene komunis dalam hutan muzik disusun cantik bagi menggambarkan yang komunis adalah pejuang kemerdekaan. Bila timbul scene Askar Melayu, tentera British muzik sebaliknya dimainkan umpama menggambarkan musuh mereka sebenar.


Watak 'Ah Nam'

Chin Peng

3. Maksud sebenar atau ending cerita "Ah Nam" pulang apakah itu petanda 'Chin Peng' Bakal Pulang?
Kisah ini berakhir dengan watak bernama 'Ah Nam' pulang. Persoalannya, AhNam yang masih hidup itu adakah ia mencerminkan inilah permulaan 'Chin Peng' bakal dibawa pulang.


Kesimpulan yang dapat aku simpulkan, filem ini merupakan sebuah filem untuk menyatukan dan mengumpul kekuatan cina ke arah mendapatkan Malaysia. Ya, Malaysia sudah merdeka, namun adakah komunis atau cinaBeng ini harus berdiam diri? Ternyata perjuangan mereka masih belum selesai selepas kemerdekaan. Dendam terutama kepada Rejimen Askar Melayu yang banyak membunuh anggota mereka masih menebal. Filem ini amat merbahaya! Namun jika tidak dapat ditayangkan di Malaysia, pastinya, Singapura dan internet akan tayangkan.

Dari segi sejarah juga banyak dipesongkan, antaranya termasuk perjanjian Baling.. Apapun, aku bayangkan ini merupakan filem racist cina kearah penyatuan mereka....

Post a Comment