#PRKSgLimau : Analisis Penipuan PAS Sepanjang Proses Raih Undi #PASPenipu #BeraniHijrah

Tipu dan PAS memang sinonim, bagaikan irama dan lagu, buktinya berikut adalah senarai penipuan PAS sepanjang PRK Sungai Limau bermula 23 Oktober hingga hari ini.


1) Isu bapa kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang dikatakan mendoakan calon Pas.

Penipuan gambar doa menziarahi orang sakit dikatakan doa untuk PAS.

Baharom Ramli, ayah kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Seri Jamil Khir kesal dan kecewa dengan tindakan Pesuruhjaya PAS Kedah, Mahfuz Omar dan Calon PAS, Azam Samad ke rumahnya kelmarin telah dijadikan ‘bahan kempen’ untuk Pilihan Raya Kecil DUN Sungai Limau.

Baharom atau lebih dikenali sebagai Pak Ngah yang ditemui dirumahnya di Ulu Sedaka hari ini, melahirkan rasa terkilan dengan tindakan pemimpin PAS yang menjadikan kunjungan itu sebagai modal politik yang boleh menimbulkan persepsi buruk dan fitnah terhadap anaknya.


2) Isu kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung penyakit kencing manis bekas Menteri Besar Kedah, Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak.

Buktinya video besi di bawah menjawab penipuan PAS :





3) Isu gambar 'superimposed' menggunakan teknik 'Photoshop' di antara calon Pas dengan Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak yang dimainkan oleh jentera parti itu bagi menunjukkan kononnya ingin membawa legasi Allahyarham. 


Fakta
Gambar ini diambil tiga tahun lalu ketika Timbalan Pengarang Berita Sinar Harian, Muhamad Mat Yakim bersama Ketua Biro Sinar Harian Utara, Mohd Idros Mohd Ali (kanan) mengunjungi Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak pada 25 Mei 2011 di Pejabat Menteri Besar Wisma Darul Aman, Alor Setar.
Turut hadir, Penolong Ketua Biro Sinar Harian Utara, Roslinda Hashim (tidak kelihatan dalam gambar).
Kunjungan adalah sempena sesi wawancara eksklusif Sinar Harian bersama Azizan.
Auta
Gambar berkenaan diubah suai menggunakan teknik superimpose kononnya calon Pas, Mohd Azam Abdul Samat (berkopiah) bersama Mohd Idros bertemu Azizan.
Tinjauan wartawan Sinar Harian mendapati risalah mengandungi gambar yang dimanipulasikan itu turut diedarkan secara percuma di pekarangan pintu masuk Markas Induk Pas Kawasan Jerai semalam.
Sehubungan itu, Ketua Pengarang Sinar Harian membuat penafian dan penjelasan bahawa akhbar ini tidak ada kena mengena dengan risalah berkenaan.

4) Isu bantuan barangan keperluan asas oleh jentera parti Barisan Nasional (BN) kepada penduduk Sungai Limau di sekitar kawasan Sungai Dedap yang dicemari dengan penemuan susu pekat, didakwa telah luput tarikh.

Gambar ini dalah jenama susu pekat yang diberikan pada penduduk pada program yang dianjurkan UMNO Bahagian Baling hari ini. Nampak besar sekali lagi jenama antara susu Mahfuz Bean dengan susu yang dipamerkan ini .

Tarikh luput yang tertera pada susu pekat diatas adalah pada 03.09.2014.


Post a Comment