Elaun Menteri dan Pegawai Kanan DiKURANGKAN VS Gaji MB dan Exco Naik Mencanak #RPDM31D



PM umum 11 langkah penjimatan sektor awam

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam berkuatkuasa 1 JanuariAntaranya termasuklah: 


  1. Mengurangkan elaun keraian menteri dan timbalan menteri sebanyak 10 peratus, 
  2. Mengurangkan elaun keraian sebanyak lima hingga 10 peratus bagi pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (Jusa C) ke atas.
  3. Kemudahan tol pegawai kanan kerajaan gred JUSA C dan ke atas juga akan dikurangkan sebanyak RM50 hingga RM100 atau sebanyak 30 peratus,
  4. Kelayakan Tiket Penerbangan Domestik dan Antarabangsa bagi penjawat awam iaitu kelayakan penerbangan sektor domestik bagi Gred Jusa C ke bawah ialah Kelas Ekonomi.
  5. Mengurangan lima peratus kos utiliti elektrik di semua kementerian, jabatan, agensi dan premis kerajaan, selain membekukan permohonan baharu bagi pengubahsuaian ruang pejabat kerajaan.
  6. Mengetatkan pelantikan juru perunding untuk projek-projek fizikal kerajaan termasuk dalam menjalankan kajian kebolehlaksanaan.
  7. Mengurangkan penggunaan syarikat pengurusan acara atau 'event management' serta pemberian saguhati (door gifts) atau cenderamata untuk penganjuran persidangan atau majlis-majlis kerajaan yang melibatkan anggota pentadbiran dan penjawat awam,
  8. Mengurangkan penyediaan makanan dan minuman serta mengurangkan penggunaan kain pemidang (bunting dan banner) bagi penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebarang acara rasmi kerajaan.
  9. Mengaplikasi pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) dengan mengoptimakan penggunaan Pusat Latihan 1Malaysia (1MTC) dan kemudahan-kemudahan di institusi-institusi latihan milik kerajaan bagi penganjuran kursus, seminar dan bengkel.