BENGKEL PENGGUNAAN CERMIN GELAP LULUSKAN 20 Peratus TAMBAHAN KADAR KETELUSAN CAHAYA!! #JOMGELAPKANCERMIN

Pujian harus diberikan kepada DS Hishammuddin Tun Hussein yang akur dan bersetuju dengan kehendak pemilik kenderaan agar larangan penggunaan cermin gelap dipinda dengan mengarahkan Kementerian Pengangkutan mewujudkan bengkel khas dan keputusan akan diumumkan pada 2 Jun 2014 (semalam).


Tetapi difahamkan sessi bengkel tersebut masih berjalan dan berakhir hari ini iaitu 3 Jun 2014.


Setakat ini saya belum mengetahui keputusan panel bengkel khas namun menurut laporan Berita Harian seperti melalui laman Facebook dijangka panel penilaian bersetuju meminda peraturan di mana kadar telus cahaya diturunkan kepada 20 peratus.

Andai jangkaan Berita Harian itu tepat timbul dua persoalan kepada pemilik kenderaan, pertama cermin bahagian mana yang dibenarkan telus cahaya sebanyak 20 peratus.

Umum mengetahui kadar telus cahaya ketika ini adalah 50 peratus untuk cermin sisi dan belakang manakala cermin bahagian depan sebanyak 70 peratus.




Rata-rata pengguna menggesa serta mengharapkan agar kadar telus cahaya untuk cermin bahagian hadapan turut diturunkan kepada 20 peratus.

Bahasa mudah faham semua cermin boleh gelap, kalau bimbang sukar melihat identiti pemandu JPJ, tetapkan peraturan di mana pemandu perlu turunkan semua tingkap serta memasang lampu dalam kenderaan bila melalui road blok pihak berkuasa.

Ini bagi membolehkan pihak berkuasa melihat identiti serta barangan di dalam kenderaan.

Kalau dibimbangi aktiviti maksiat berlaku dalam kenderaan cermin gelap, jabatan agama rajin-rajinlah buat pemantauan, periksa kenderaan di lokasi tertentu pada waktu malam menggunakan 'torch light'.

Susah sangat ke nak fikir benda mudah macam ni?

Contoh kadar telus cahaya :
Kadar telus cahaya
Persoalan kedua, andai bengkel memutuskan peraturan tersebut dipinda bagaimana dengan saman yang dikeluarkan terhadap pemilik kenderaan pada 21 Mei 2014, iaitu hari di mana Menteri Pengangkutan memaklumkan pindaan sehingga semalam 2 Jun 2014?

Baca lanjut disini.

Post a Comment