Bila Cina dah nak jadi Pemimpin Negara [kalu dah jadi nanti......]


Inilah rupa surat rasmi yang dikeluarkan oleh Pejabat YB Teresa Kok, bangsa pendatang yang tidak sedar diri ingin menuntut kesamarataan hak dengan bumiputera. 

Bangsa pendatang yang tidak pernah menganggap bahasa kebangsaan sebagai bahasanya. 

Bangsa pendatang yang tidak beradab dan tidak tahu menggunapakai protokol yang sesuai mengikut keadaan dan tempat.

Bangsa pendatang yang tidak malu mengakui diri sebagai rakyat Malaysia, malah pemimpin bangsa Malaysia.

Benar, bukan semua bangsa pendatang ini seperti Teresa Kok. Kita akui ada yang benar-benar menyayangi Malaysia dan menghayati budaya serta bahasa Malaysia.

Masalahnya, golongan bangsa pendatang yang beradab sopan ini tidak begitu ramai berbanding dengan yang tidak bertamadun seperti Teresa Kok.

Sikap yang ditunjukkan oleh pejabat Teresa Kok ini sama saja dengan sikap Elizabeth Wong yang memalukan Tuanku Permaisuri Agong dalam program Festival Lagu-lagu Islamik Antarabangsa 4 Julai lalu.

Elizabeth Wong tidak tahu di mana kedudukan dirinya bila berhadapan dengan Tuanku Permaisuri tetapi di masa yang sama Elizabeth Wong juga mahu dirinya dan bangsanya diiktiraf sama seperti bumiputera Malaysia. 

Elizabeth Wong malas untuk melayan protokol istana tetapi dia tetap ingin memegang kuasa kerajaan negeri yang perlu selalu berurusan dengan istana.

Sikap yang ditunjukan mereka ini tidak langsung mengejutkan. Penulis sendiri pernah berurusan dengan Cina Malaysia yang tidak tahu apa itu Agong jauh sekali siapakah Agong. 

Ada juga Cina Malaysia yang tidak tahu pun apa itu perlembagaan Malaysia. Dan entah berapa ratus ribu lagi Cina Malaysia yang tidak dapat berbahasa Malaysia dengan baik tetapi tetap bertegas yang mereka adalah rakyat Malaysia dan patut diberi hak sama rata dengan bumiputera.

Ada juga Cina yang pura-pura tidak tahu untuk berpakaian sopan ketika menghadiri majlis rasmi kerajaan. Kononnya, kerana dia Cina dia boleh pakai apa saja dan tidak terikat dengan adat sopan dan kesusilaan. Entah jahil atau kurang ajar, tidak dapat dipastikan sikap mereka ini.


Melihat dari sikap ini, persoalan yang bermain di minda kita ialahapakah kelayakan mereka untuk menuntut hak sama rata dengan bangsa asal negara ini? 

Ekonomi yang mereka pegang juga tidak membolehkan mereka mendapat hak yang sama dengan bumiputera. Ini kerana keupayaan mereka menguasai ekonomi adalah kerana kemurahan hati bangsa asal negara ini yang memberi mereka peluang dan hak kewarganegaraan.

Sepatutnya mereka berbesar hati dan berterima kasih kalaupun tidak sama-sama membantu bangsa asal negara ini untuk bersaing dengan mereka.

Namun, kita tidak boleh mengharapkan manusia yang tidak pernah dididik dengan kesopanan dan adat untuk berterima kasih. Mereka tidak tahu itu semua. Yang mereka tahu ialah wang dan kuasa dan mendominasi sesiapa sahaja bila berpeluang.

Cina rasis ini, sikapnya sama saja. Lim Guan Eng, Ngeh dan Nga di Perak juga semuanya berkongsi sikap yang sama. Jika tidak, tentulah pak cik Ali Ahmad dari Georgetown tidak menghadiahkan penampar kepada Guan Eng di tingkat 2 bangunan KOMTAR hari Isnin lepas.

Jelas sekali, nenek moyang dan ibu bapa mereka-mereka ini tidak pernah mengajar mereka apa itu sopan santun dan adab sopan, jauh sekali protokol.

Mereka tidak pernah menghormati orang lain, apatah lagi bangsa lain. Mereka hanya tahu menghormati nenek moyang mereka, itupun setelah nenek moyang mereka mati kerana bimbang nenek moyang mereka menjadi hantu mengganggu mereka.

Sudah sampai masanya kerajaan menggubal undang-undang untuk memastikan semua bangsa pendatang ini benar-benar menghayati erti ‘Malaysia’. 

Jika mereka boleh mengenakan syarat fasih berbahasa Mandarin untuk memegang jawatan dalam syarikat mereka, kerajaan harus memastikan semua bangsa pendatang yang ada ini fasih berbahasa Malaysia, memahami perlembagaan Malaysia serta tahu akan sejarah, adat istiadat, protokol dan budaya Malaysia sewajarnya.

Syarat lebih ketat perlu dikenakan jika mereka ingin bertanding untuk menjadi pemimpin atau wakil kepada rakyat Malaysia.

Cukuplah kita perlu menghadapi pengurus atau eksekutif syarikat yang tahapnya hanya sama dengan tokey jual ikan. Kita tidak sanggup mempunyai kerajaan yang juga diterajui oleh tokey jual ikan dan nyonya jual sayur.

Manusia tidak bertamadun, tidak beradab, jahil, bodoh, tak sedar diri, angkuh, bongkak, kotor dan busuk luar dalam seperti Teresa Kok, Elizabeth Wong, Guan Eng tidak sepatutnya diangkat sebagai pemimpin. 

Tahap mereka ini tidak layak diberikan kerusi empuk, tetapi hanya sebuah bangku agar mereka boleh bertinggung, makan dengan lahap dari mangkuk kecil sambil meludah-ludah kahak keliling tempat.

Mereka langsung tidak layak dan tidak menggambarkan apa-apa pun ciri bangsa Malaysia.

Percayalah, di hari mereka ini menjadi pemimpin kerajaan Malaysia, di hari itulah Malaysia sebenarnya sudah tidak wujud lagi di peta dunia.

sumber The Unspinners 

Post a Comment