Edisi Siasat : TERJAH ke Kuarters Guru Bini Yuhaizad






Hari ini aku penyiasat. Destinasinya, kediaman Yuhaizad yang dialamatkan seperti dalam borang pencalonannya yakni Kuarters Guru. Bertempat disebelah Sekolah Menengah Teknik Jasin, rumah kuarters ini nampak suram. Hajat aku ingin berjumpa jiran tertangga Yuhaizad juga tidak kesampaian kerana mereka tiada di rumah kerna pergi bekerja. Rumah Yuhaizad juga turut sunyi sepi. Dimana difahamkan anak dan Isteri mungkin sibuk sedang berkempen buatnya. Difahamkan juga mereka semua bercuti bagi meraih undi untuk Yuhaizad.

Yuhaizad sebelum ini dengan sombong dan bongkak berkata :


"Saya mencabar Umno dan beliau (Muhyiddin) untuk buktikan kompleks (kuarters itu) dibina oleh Umno," katanya dalam satu sidang akhbar bersama di pusat operasi pilihan raya DAP, dekat pekan Merlimau. 
Jika tidak, kata Yuhaizad berkata, beliau akan terus tinggal di situ bersama isterinya.
Beliau bagaimanapun enggan mengulas kenyataan Muhyiddin bahawa kerajaan akan mengambil tindakan terhadap keluarganya.
Aku menjawab mudah. Ya, memang kuarters itu bukan dibina oleh UMNO. Namun kerajaan yang dipimpin oleh UMNO/BN inilah menyediakan kemudahan itu. Melalui keringat pemimpin UMNO/BNlah Yuhaizad dapat tinggal dibawah bumbung bangunan itu. Itu pun sebab isterinya guru. Kalu tak, tak tahula mana nak merempat, entah-entah jadi setinggan jalanan. Namun jika diambil tindakkan konfremla si Yuhaizad akan jadi setinggan di rumah mak bapak dia. Apapun inilah kisah manusia tak kenal dek untung. 

Ingat PAS mampu ke nak sediakan kuarters untuk penjawat awam. Cuba bagitau kat aku berapa banyak PAS bangunkan Kuarters untuk guru di Kelantan? 20 tahun perintah, apa dia buat?

Post a Comment