KENAPA ORANG BANDAR SOKONG PEMBANGKANG?


Keperluan asasi dalam kehidupan seorang manusia adalah ia boleh atau bebas melakukan keperluannya iaitu keperluan untuk bernafas, makan, minum, seks dan tidur. Ini disimpulkan sebagai Physiological Needs dalam Maslow’s Hierarchy of Needs. Tangga seterusnya dalam hirarki ini adalah Safety Needs atau Jaminan Keselamatan dalam melaksanakan, mendapatkan dan meneruskan Physiological Needs di tangga pertama. Manusia akan berusaha untuk mencapai keperluan yang seterusnya apabila tangga terawal dicapai.

Maka atas sebab itu kita melihat manusia hari ini apabila sudah dipenuhkan asas di tangga pertama maka ia akan berusaha untuk memastikan jaminan pada keperluan itu akan berterusan. Maka mereka berjuang mencari kerja yang baik agar ada pendapatan yang stabil dalam memastikan keperluan asasi tercapai. Selain itu mereka berusaha memastikan kesihatan dan keselamatan mereka terjaga.

Atas formula ini mudah untuk kita memahami situasi hari ini yang mana manusia akan berusaha memperjuangkan haknya agar keperluan-keperluan asasi ini dicapai. Sekiranya dicapai, maka kehidupan itu seolah-olah sudah lengkap dan selayaknya sebagai seorang manusia. Sekiranya ia tergugat dan tidak dicapai, maka mereka bersungguh-sungguh mempertahankannya atau memperjuangkannya sehingga tercapai.

Di negara-negara Barat yang membangun atau maju, kedua-dua keperluan ini dirasai oleh majoriti rakyatnya meskipun tidak sepenuhnya dicapai dan mereka kini berusaha mempertahankan hak-hak untuk merasai dan menikmati keperluan-keperluan asasi ini.

Malaysia tidak terkecuali. Salah sebuah negara yang pesat membangun dengan berlatar belakangkan kepelbagaian kaum. Setiap dari kita mempunyai keperluan yang mahu dicapai. Baik melayu, cina, india dan bumiputera Sabah dan Sarawak.

Ironinya, umum tahu, politik di bandar juga dipengaruhi oleh keperluan rakyat yang semakin mendesak. Ramai golongan yang berpendidikan serta berjawatan tinggi kini menyokong pembangkang bagi memenuhi sesuatu yang mereka anggap kehendak yang masih belum dicapai.

Sebaliknya di kawasan kampung pula, corak politiknya agak berbeza. Masih ramai yang mengharapkan keperluan mereka disempurnakan oleh kerajaan Barisan Nasional. Kenapa ini berlaku?

Kita lihat suasana hidup di bandar. Ramai yang hidup mewah. Wang bukan ukuran. Pembangunan bukan lagi dambaan. Kerana bagi mereka, ini semua mereka telah kecapi. Mereka sudah ada. Apa yang mereka mahukan adalah kelainan dari segi tampok pimpinan negara. Tanpa menyedari ada "CELAKA" yang bakal menghapuskan hak bumiputera.

Bagi orang kampung, yang kadang-kadang dianggap buta oleh sesetengah pemimpin pembangkang. Mereka lebih rela hak mereka dijaga. Pembangunan masih lagi mereka dahaga. Banyak lagi yang mereka perlukan perhatian bagi membolehkan keperluan hidup mereka lebih selesa. Mereka juga turut bersyukur dengan apa yang ada. Walaupun kais pagi, petang hanya berhidangkan ikan kering saja.

Sejarah kita bagaikan ada yang dah lupa. Siapa DAP dulu hanya ditinggalkan dalam lipatan sejarah. Yang penting nafsu politik untuk menjatuhkan pimpinan MELAYU dapat dilaksana. Maka PAS pun buang agamanya, tolak tepi negara Islamnya demi niat satu. Jatuhkan pemimpin MELAYU dan bagi kepada CINA yang "CELAKA".

BODOHNYA melayu asyik sangat dengan senggeta, biar cina buat itu dan ini semua kena. Tapi bila sebut Islam dan undang-undangnya, baru cadang nak laksana, tunduk bila DAP bersuara. Fikirkanlah wahai sahabatku di kota. Bila CINA pegang, mana mungkin kita boleh bersuara!!

Post a Comment