ADUAN ANDA
Ulat tiket berkumpul selepas semua penumpang yang ditipu menaiki bas. |
Walaupun dalam Program Transformasi Kerajaan (GTP) menyatakan komitmen kerajaan untuk meningkatkan taraf pengangkutan awam, namun yang menyedihkan, transformasi ini tidak berlaku secara holistik. Pembinaan infrastruktur bernilai jutaan ringgit adalah sia-sia sekiranya pengguna yakni rakyat Malaysia masih lagi menghadapi masalah yang sama yang dihadapi sekian lama. Kerajaan sewajarnya memantau pergerakan operator bas, pemandu bas, penjual tiket dan lain-lain bagi memastikan GTP bukan sekadar hebat dalam statistik, malah menjadi kenyataan dan menambah keyakinan rakyat terhadap perkhidmatan dan janji-janji kerajaan. Situasi yang saya hadapi di Hentian Bas Sungai Petani dalam perjalanan ke Putrajaya membuktikan bahawa masih banyak kecelaruan dan permasalahan yang dihadapi oleh rakyat dan gagal di atasi oleh kerajaan.
Pada 28 Februari
2014, hari Jumaat jam 7.30 malam bertempat di Terminal Bas Ekspress Ukir Square, Sungai
Petani, saya telah membeli tiket bas perjalanan sehala dari Sungai Petani ke Putrajaya dari Kaunter 11 Hentian
tersebut dengan bas yang dijadualkan berlepas jam 12.15 malam. Semasa membeli
tiket berkenaan, Zan (nama berdasarkan kad yang dihulurkan pada saya) telah
meyakinkan kepada saya bahawa tiket bas berkenaan merupakan tiket bas Ekspress
AB Ekspres yang baru menjadualkan perjalanan dari Putrajaya ke Sungai Petani
Bulan Mac ini. Tiket bas yang diberikan pada saya juga tertulis AB Ekspress dengan
hanya ditulis tangan.
Pada
jam 12.15 malam saya telah menunggu bas berkenaan. Namun bas AB Ekspress yang
ditunggu tidak tiba. Saya ke kaunter 11 bagi mendapatkan nombor pendaftaran bas
berkenaan. Ketika itu barulah saya sedar bahawa Bas AB Ekspress yang dicanang
tidak wujud pada jadual yang dijual pada saya. Setelah 30 minit menunggu iaitu
pada jam 12.45 malam, bas KEJORA Ekpress muncul dan nombor bas sama seperti
diberikan. Tiket penumpang bagaimanapun telah diambil oleh pemandu bas semasa menaiki
bas. Dan tiket Kejora Ekspress digantikan. Ini menyukarkan saya untuk membuat
aduan kepada JPJ, SPAD, KPDNHEP mahupun Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional
kerana tiada maklumat tepat mengenai bas yang digunakan.
Dah ramai yang terkena, bila lagi pihak berkuasa nak ambil tindakan? |
Sebagai
pengguna kami tiada pilihan memandangkan pendapatan kami yang rendah. Malahan
rakyat menjadi mangsa tipudaya operator bas. Diharap pihak kerajaan terutama
Kerajaan Negeri Kedah dapat menyelesaikan masalah Hentian Bas Sungai Petani
yang memalukan ini. Diharap juga pihak bertanggungjawab dapat memantau dan mengambil
tindakan tegas terhadap penipuan licik si ulat penjual tiket bas ini.